Het falsetto van Barry Gibb

De tweelingbroers Robin en Maurice en hun oudere broer Barry groeiden op in het Engelse Manchester. Er was altijd muziek in huis en vader Hugh Gibb was een professionele drummer. Samen zingen deden ze van jongs af aan, in ‘three-part harmony’ welteverstaan.

Het gezin emigreerde in 1958 naar Australië. Maar het zat tegen. Vader had het niet breed en moeder werd ziek. De tienerbroertjes moesten optreden en met de pet rondgaan om zo mee te helpen de kost te verdienen. De uitstekend op elkaar ingespeelde jongensstemmen werden al gauw populair in de regio en ook op de radio. De bandnaam Bee Gees werd bedacht door Bill Gates, een bevriende Australische radiodiscjockey. De krachtige stem van Robin Gibb en de overrompelende koorpartijen bepaalden de sound.

Ook het talent van Barry viel op: Hij schreef de meeste liedjes. Dankzij hem tekenden de Bee Gees hun eerste platencontract. Ze brachten een aantal singles per jaar uit. Intussen leverde Barry ook liedjes aan voor andere artiesten. Ze kregen steeds meer airplay op radio en tv en scoorden een aantal hits, waarvan ‘Spicks and Specks’ (1966) in deze periode de grootste was.

De drie broers waren ambitieus en besloten halverwege de jaren zestig terug te verhuizen naar Engeland. Ook zij werden gegrepen door The Beatles. Ze stuurden een demo naar Brian Epstein (de manager van de Beatles) en werden meteen uitgenodigd. Uiteindelijk was het producer Robert Stigwood die het drietal voor vijf jaar tekende bij Polydor.

Grappig detail is dat veel Britse radiomensen bij de liedjes van de Bee Gees dachten dat ze The Beatles hoorden. Stigwood maakte daar handig gebruik van en promootte het trio als ‘The New Beatles’. De Bee Gees genoten van het succes en hielden er een excentrieke levensstijl op na. Helaas steeg het succes hen naar het hoofd. Toen ze na een korte breuk weer bij elkaar waren sloeg de gezapigheid toe. Ook al hadden ze nog nieuwe hits, muzikaal raakten ze in een sleur.

Dat veranderde toen ze in 1975 Arif Mardin tegen het lijf liepen; een producer die veel ervaring had met zwarte artiesten zoals Aretha Franklin. Hij was onder de indruk van ‘To Love Somebody’ dat de Bee Gees ooit schreven voor Otis Redding. Tijdens de studio-opname van ‘Nights on Broadway’ daagde hij de Bee Gees uit. “‘Wie van jullie heeft er een falsetto?” Barry weet het nog:

“I went out in the studio, and I found that not only could I scream in tune, I could sing a whole song in falsetto.”

Barry’s superhoge zangstem werd het nieuwe handelsmerk van de groep die zich vanaf de blockbuster ‘Saturday Night Fever’ (ook geproduceerd door Stigwood) vestigde tussen de meest succesvolle groepen aller tijden.

Ook ik ben groot fan!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.