Het falsetto van Barry Gibb

Barry en zijn jongere tweelingbroers Robin en Maurice groeiden op in het Engelse Manchester. Er was altijd muziek in huis en vader Hugh Gibb was een professionele drummer.

Samen zingen deden ze van jongs af aan, in ‘three-part harmony’ welteverstaan. In 1958 emigreerde het gezin naar Australië.

Bee Gees

Daar zat het tegen. Vader had het niet breed en moeder werd ziek. Om mee te helpen de kost te verdienen, traden de tienerbroertjes op en gingen ze met de pet rond. Zo raakten ze uitstekend op elkaar ingespeeld. De jongensstemmen werden al gauw populair in de regio en op de radio.

Bill Gates, een bevriende Australische radiodiscjockey, bedacht de naam Bee Gees. De krachtige stem van Robin Gibb en de overrompelend goed gezongen koorpartijen bepaalden de sound.

Barry Gibb

Het talent van Barry viel op: hij schreef de meeste liedjes en leverde ook liedjes aan voor andere artiesten. Dankzij hem tekenden de Bee Gees hun eerste platencontract. The Bee Gees brachten een aantal singles per jaar uit, kregen steeds meer airplay op radio en tv en scoorden een aantal hits, waarvan Spicks and Specks (1966) uit deze periode de grootste was.

THE NEW Beatles

De drie broers waren ambitieus. Halverwege de jaren zestig besloten ze terug te verhuizen naar Engeland.

Ook zij werden gegrepen door The Beatles. Ze stuurden een demo naar Brian Epstein (de manager van de Beatles) en werden meteen uitgenodigd.

Uiteindelijk was het producer Robert Stigwood die het drietal voor vijf jaar tekende bij Polydor.

Succes

Grappig detail is dat veel Britse radiomensen bij de liedjes van de Bee Gees dachten dat ze The Beatles hoorden. Stigwood maakte daar handig gebruik van en promootte het trio als ‘The New Beatles’. De Bee Gees genoten van het succes en hielden er een excentrieke levensstijl op na.

Helaas steeg het succes hen naar het hoofd. Toen ze na een korte breuk weer bij elkaar waren sloeg de gezapigheid toe. Ook al hadden ze nog nieuwe hits, muzikaal raakten ze in een sleur.

Falsetto

Dat veranderde toen ze in 1975 Arif Mardin tegen het lijf liepen; een producer die veel ervaring had met zwarte artiesten zoals Aretha Franklin. Hij was onder de indruk van ‘To Love Somebody’ dat de Bee Gees ooit schreven voor Otis Redding.

Tijdens de studio-opname van ‘Nights on Broadway’ daagde hij de Bee Gees uit. “‘Wie van jullie heeft er een falsetto?”

“I went out in the studio, and I found that not only could I scream in tune, I could sing a whole song in falsetto.”

Sindsdien was Barry’s superhoge zangstem het nieuwe handelsmerk van de groep die zich vanaf de blockbuster ‘Saturday Night Fever‘ (ook geproduceerd door Stigwood) vestigde tussen de meest succesvolle groepen aller tijden.

Ook ik ben groot fan!

zang zanger mic microphone radio vocals vintage foto (c) tom beek

Tom Beek is saxofonist, copywriter, WordPress expert, vormgever en fotograaf. Je vindt hem op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie