Wayne Shorter forever!

Er is iets bijzonders met hoogbejaarde jazzmuzikanten. Wat Benny Golson (bouwjaar 1929), Jimmy Heath (1926), Clark Terry (1920) en Wayne Shorter (1933) gemeen hebben is een kinderlijke enthousiasme, een ongekende aanwezigheid en eindeloos speelplezier.

Als je van alle beroepsgroepen de levensverwachting in kaart zou brengen, staan musici waarschijnlijk niet op het erepodium. Dat je als muzikant in goede gezondheid de tachtig haalt, is bijzonder. Zeker als jazzmuzikant. En als je op die leeftijd nog steeds geschiedenis schrijft, is er wel iets héél bijzonders aan de hand.

Saxofonist, componist en bandleider Wayne Shorter werd enkele dagen geleden 80. Een mijlpaal. Hij is één van mijn allergrootste helden. Zijn betoverend mooie spel op het album Live at the Plugged Nickel was één van de aanleidingen voor mij om muzikant te worden.

Wayne Forever!

Wat hem zo uniek maakt, is zijn eindeloze verbeeldingskracht. Zijn vermogen om in elke seconde muziek opnieuw uit te vinden. Als saxofonist is Shorter volledig authentiek, buitengewoon inventief en onnavolgbaar. Een uitvinder. Wat hem bovendien onderscheidt van de andere spelers is zijn gave om melodieën te componeren.

Jazz is not supposed to be something that’s required to sound like jazz. For me, the word ‘jazz’ means: I dare you.” — Wayne Shorter

‘Composities van Wayne Shorter’, het is simpelweg een eigen genre, dat vrij staat van elke traditie. Tientallen stukken van zijn hand behoren tot het standard repertoire en zijn iconisch voor zijn belangrijkste groepen: Art Blakey & the Jazz Messengers, Miles Davis’ tweede kwintet en Weather Report. En niet te vergeten zijn eigen, revolutionaire kwartet groep met Danilo Perez, John Patitucci en Brian Blade, waarmee Shorter de laatste twaalf jaar actief is. En hóe. Het kwartet steeds toonaangevend in de ontwikkeling van de creatieve, geïmproviseerde muziek. En dat op die leeftijd, chapeau.

Voor de gelegenheid stelde ik een Spotify-playlist samen met een selectie uit al zijn werk, zie onder.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie