Wat is het ideale verdienmodel van de kunstenaar?

Tijd om te kijken naar het verdienmodel van de kunstenaar. De werelden van een kunstenaar en die van zijn publiek lijken vaak van elkaar afgesneden. Hoe zit dat in elkaar? Een persepctief.

De wereld van de kunstenaar

De kunstenaar leeft in een eigen wereld. Een muzikant denkt bijvoorbeeld in geluid. Een schilder of fotograaf denkt waarschijnlijk in beelden. Een schrijver misschien in woorden. Alles is mogelijk.

In deze wereld gelden eigen regels, verhalen, wetmatigheden, tradities. De kunstenaar speelt met de bouwstenen, met de vorm, met de structuur, met de energie, met combinaties. Het is zijn wereld (m/v).

Er ontstaat een eigen versie. Iets nieuws, iets anders. De manier waarop de kunstenaar de wereld bekijkt en beleeft is uniek.

De wereld van het publiek

Het publiek leeft intussen ook in een eigen wereld. Een leven dat gestaag doordendert van uur tot uur.

Met regels, symbolen, rituelen, gewoonten, imperfecties, ongemakken en uitspattingen.

Een wereld vol impulsen, voorkeuren, levensverhalen, emoties en grillen.

Met symbolen: huizen, auto’s, klokken, verkeersborden, tekstberichtjes, tv-beelden.

verdienmodel van de kunstenaar piano muziek podium publiek foto (c) tom beek

Betekenis en waarde

Alles wat de mens waarneemt wordt ‘vertaald’ en heeft daardoor betekenis en waarde.

We zijn steeds op zoek. We willen vermaakt worden, verrast, verrijkt. We zijn hongerig, op zoek naar plezier, naar nieuwe prikkels.

We willen graag. Even in een andere wereld. Een andere kijk. Een nieuwe invalshoek. Een betere manier van zeggen. Een perspectief waar je nog niet eerder was gekomen.

Deze symbolen en thema’s zijn het begin. De handvaten voor het verdienmodel van de kunstenaar. De bouwstenen van herkenning en verbinding.

De held in je verhaal

Wij als publiek verlangen ernaar een goede bekende te ontmoeten, bij wie je even kunt opstappen. Weg van dit, weg van hier.

Het is hoop en verwachting inéén. Gedreven door emotie. Op basis van angst en verlangen nemen we onze besluiten.

We zoeken iemand — of een spiegel — om ons te vereenzelvigen met de rol van de held.

De held in jouw wereldbeeld, in jouw verhaal. De hoofdpersoon met wie we ons zo graag verbinden, iemand die de beproevingen succesvol doorstaat.

Je wilt de held zijn in jouw wereld.

Ontmoeting van twee werelden

Iedereen is publiek. We zijn allemaal publiek.

De wereld van de onbegrepen kunstenaar en die van zijn publiek lijken grotendeels gescheiden. Dat die twee werelden elkaar ontmoeten is bepaald niet vanzelfsprekend.

Waar wachten we eigenlijk op?

Wordt de kunst alleen ontvangen en begrepen, als die ook door een niet-kunstenaar kan worden begrepen?

Dan bouwen we een onneembare muur om ons heen.

Nee, ergens moet een beweging plaatsvinden, een transactie, een vertaling, een ervaring. Hoe dit werkt is bijzonder interessant — en fascinerend.

verdienmodel kunstenaar gitaar festival muziek podium kunst optreden foto (c) tom beek

Herkenning en verbinding

We wachten op een moment van herkenning. Op een moment waarop iemand zich voelt aangesproken.

Dan ineens is er een wisselwerking.

Daar in de ontmoeting, ontstaat verbinding. Een zaadje dat zich graag voortplant.

Tip: de website Brain Pickings, inspirerende artikelen over kunst en levenskunst

Een vonk die overspringt. Een idee dat zich vermenigvuldigt, dat opnieuw geboren wordt in het brein van de ontvanger.

Een moment van aandacht, respons, transitie, transformatie, hoe je het wilt noemen.

In een fractie van een seconde word je meegenomen, uitgedaagd, betoverd.

Of even uit je comfort-zone wordt gehaald. Overmand door schoonheid, door magische vervreemding misschien of gewoon — doe eens gek — door het ontzag voor de kunst zelf.

Wat is je verhaal?

Vertel je als kunstenaar een herkenbaar, aansprekend verhaal in symbolen die mensen begrijpen, dan creëer je betekenis en waarde.

Wie spreek je aan? Heb je het tegen een klein groepje intellectuelen? Of ben je alleen bezig met een statement voor je collega’s? Kun je je eigen kunstenaarswereld ook van een afstandje bekijken? Door de bril van iemand die jou nog nooit heeft ontmoet?

Ga in gesprek. Hoe wordt jouw kunst geconsumeerd, gebruikt, genoten? Faciliteer je momenten van contact? Ben je waar het publiek is of blijf je in je eigen wereld rondhangen?

Het verdienmodel van de kunstenaar

De waarde van je werk erkennen en benoemen vanuit het perspectief van de ontvanger, is een eerste stap op weg naar een verdienmodel.

Heeft de eerste ervaring de potentie om herhaald te worden?

Hoe zou dat zijn, nog zo’n moment. Van publiek dat nog een keer wil, of meer. Om door te geven. Of om aan iedereen over te vertellen.

Misschien wil men iets van je kunst mee naar huis nemen. Met de magie nog vers in het geheugen. En geef ze eens ongelijk!

Jouw voorwaarden

Een volgende stap is: hoe wordt die waarde terugvertaald naar wat jij, de kunstenaar, zelf nodig hebt.

Welke voorwaarden heb jij nodig om je kunstenaarschap voort te zetten, te verbeteren en verder te ontwikkelen?

Wanneer geef jij het publiek jouw magische moment?

Waar wacht je nog op?

zanger zang vocals kunstenaar artiest  verdienmodel foto (c) tom beek

Plaats een reactie