Waarom je jezelf niet hoeft te verkopen

Ik kan mezelf niet goed verkopen” is een veelgehoorde uitspraak onder muzikanten, schrijvers, vormgevers, fotografen en andere zelfstandige creatieven.

‘Iets’ van jezelf verkopen, dat gaat nog wel, maar je bent bang dat je ‘jezelf’ daarbij moet verkopen, je ziel, je goede naam, je geloofwaardigheid.

Is die angst wel terecht? Ik nam het eens onder de loep.

CREATIEF

Als zelfstandig, ondernemend kunstenaar sta je liefst het grootste deel van je tijd in je atelier, je werkruimte, je creatieve grot — of hoe je het ook noemt.

Naast het maken van je werk, moet je je werk ook aan de man brengen.

Onbewust raken deze twee rollen in elkaar verstrikt. Als maker ben je expert, maar de skills en het organisatie-talent van een goede verkoper heb je wellicht niet van huis uit meegekregen.

Dat maakt je onzeker. Alsof jouw werk van zichzelf niet goed genoeg is. Alsof je een heel verhaal ‘erachter’ moet bedenken, omdat het anders niet interessant genoeg zou zijn.

Je hebt moeite om de prijs te vragen die je waard bent. Je durft niet te onderhandelen. Krijgen waar je recht op hebt, is uitgegroeid tot een taboe. Je schaamt je bijna, wanneer je jouw werk aanbiedt.

oude kassa (c) tom beek

GROEIEN

Welke prijs betaal je daar zelf voor? Het heeft een remmende werking op je ontwikkeling als creatief èn als ondernemer.

Omdat je niets met ‘verkopen’ te maken wil hebben, vermijd je verkoopgesprekken.

Het liefst trek je je zoveel mogelijk terug in je werk.

Je voelt je geremd om initiatief te nemen, nieuw werk te presenteren, of andere stappen te zetten, die nodig zijn om verder te groeien.

In een meubelzaak in Hull (Engeland) hing een bordje in de etalage. ‘Alles is te koop, behalve het meisje achter de kassa’. Dat vind ik mooi. Het is de winkel waar de popgroep Everything but the girl haar naam aan te danken heeft.

WAAROM VERKOPEN?

De kans is groot, dat ‘verkopen’ voor jou een negatieve klank heeft.

Alsof je niet eerlijk zou zijn over je bedoelingen.

Alsof de kwaliteit van je werk minder belangrijk zou zijn.

Alsof je alleen maar uit bent op iemands portemonnee.

Alsof geld verdienen betekent, dat je het ergens anders weghaalt.

Zo wordt door het ondernemen ook je relatie met geld blootgelegd.

VERKOPEN IS OK

Maar je bent een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.

Goed geld verdienen is de normaalste zaak van de wereld.

Kijk naar de bakker, de slager en de fietsenmaker.

Die maken én verkopen ook tegelijk.

De maker zelf hoeft daarbij niet verkocht te worden.

Wél datgene wat hij of zij bedenkt, maakt en doet.

Je kunt dus geen personen verkopen, alleen producten.

Wanneer je goed werk levert, willen mensen er graag voor betalen.

Geef hen dan ook die kans.

AANBOD

Je gelooft het niet, maar negen van de tien creatieve professionals heeft geen duidelijk aanbod.

Of een goed zichtbare koopknop op de website.

Is het op jouw website ook zo’n doolhof?

Waar bezoekers van je website uren moeten zoeken om te kunnen bestellen?

Zonder transacties is er weinig aan, hoor, dat ondernemen!

Artikelen op mijn website lees je gratis. Als je wilt, kun je onderaan het artikel een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven.

VRAAG

In The art of asking zegt Amanda Palmer hierover: als je iets wilt, moet je erom vrágen.

Ze heeft gelijk. Je bent het waard om aan anderen te laten zien en ervaren waar je voor staat: je visie, je enthousiasme, je expertise, je bevlogenheid, je prachtige werk.

De eerste stap is niet om jezelf in de uitverkoop te doen. Wél: aanbod creëren.

Diensten, producten en ervaringen aanbieden met een kop en een staart.

Aanbod waarmee je inspeelt op de vragen en behoeften van je klanten, je fans, je opdrachtgevers, je netwerk.

Hoe duidelijker je aanbod, hoe beter.

KOPEN

Of je nu voor een stofzuiger betaalt, een massage, een app of een kaartje voor een bijzonder festival: je lost hiermee een (tijdelijk) probleem op, een wens of een behoefte.

Een goed aanbod is aantrekkelijk, geloofwaardig en goed gepositioneerd.

Het staat op de goede plek, op het goede moment.

Ook de randvoorwaarden en het verloop van de transactie halen de koper over de streep.

Behoefte bevredigd? Probleem opgelost?

Mooi. Koper blij, verkoper blij, iedereen blij.

kopen verkopen geld kleingeld cash foto (c) Tom beek

RELATIES

Een goede reputatie op de lange termijn bouw je niet alleen op door goed werk te leveren, maar ook door de kwaliteit van je contact-momenten.

Focus daarom niet zozeer op transacties, maar op relaties.

Zorg dat het fijn werken is met jou. Dat je goed omgaat met mensen. Zorg dat je te weten komt of je producten waard zijn wat ze beloven.

Of klanten je visie waarderen, je advies, je luisterend oor. Kom je je afspraken na? Geldt underpromised, overdelivered voor jou? Of is het andersom?

Blijf je door de jaren heen aantrekkelijk, met een nóg beter en verrassend aanbod?

Wanneer je je vrij voelt om te verkopen, creëer je ruimte om verder te groeien.

Artistiek, professioneel en persoonlijk. En dat heeft meestal mooie nieuwe creaties tot gevolg.

Geniet hieronder van Everything but the girl (jeugdsentiment van ondergetekende). Het meisje in de winkel was niet te koop.

Gelukkig maar. Ze is van niemand anders, alleen van zichzelf.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het artikel de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Een grotere bijdrage mag natuurlijk ook. Als veel lezers dit doen, kan ik dit soort artikelen blijven schrijven. Dank je wel!

Mijn gekozen waardering € -

Wil je ook per e-mail op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en andere leuke nieuwtjes? Meld je hier aan.

15 reacties op “Waarom je jezelf niet hoeft te verkopen”

Plaats een reactie