Waarom het Metropole Orkest een toekomst verdient

Het Metropole Orkest is op dit moment nogal in het nieuws.

Niet alleen vanwege de twee Grammy nominaties (voor Best Jazz Vocal Album / Best Instrumental Arrangement Accompanying Vocalist(s) met Al Jarreau).

Maar ook omdat Staatssecretaris van Cultuur Sander Dekker op 10 december zei het orkest niet te steunen. Volgens de media betekent dat “het einde van het orkest, gespecialiseerd in jazz- en popmuziek.”

Als het aan mij ligt is het einde nog lang niet in zicht. Zijn ze nu helemaal gek geworden. We’ve only just begun.

Aanstaande maandag publiceer ik op deze website een interview waarin een deel van de — op zijn minst opmerkelijke — politieke achtergronden aan het licht komt. Hier eerst een verzameling fantastische hoogtepunten van het wereldberoemde orkest, die bovenstaande vraag overbodig maakt.

Update: de Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met het redden van Het Metropole Orkest. Er ligt een meerjarenplan waarbij het orkest uiteindelijk voor een deel zelfstandig kan opereren.

Lees ook: Hans Vroomans over de toekomst van het Metropole Orkest

tomo beek saxofoon saxofoon live mic sd systems

Tom Beek is saxofonist, schrijver, webdesigner, vormgever en fotograaf. Je vindt hem regelmatig op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

1 gedachte over “Waarom het Metropole Orkest een toekomst verdient”

Plaats een reactie