Waarom het Metropole Orkest een toekomst verdient

Het Metropole Orkest is op dit moment nogal in het nieuws.

Niet alleen vanwege de twee Grammy nominaties (voor Best Jazz Vocal Album / Best Instrumental Arrangement Accompanying Vocalist(s) met Al Jarreau).

Maar ook omdat Staatssecretaris van Cultuur Sander Dekker op 10 december zei het orkest niet te steunen. Volgens de media betekent dat “het einde van het orkest, gespecialiseerd in jazz- en popmuziek.”

Als het aan mij ligt is het einde nog lang niet in zicht. Zijn ze nu helemaal gek geworden. We’ve only just begun.

Aanstaande maandag publiceer ik op deze website een interview waarin een deel van de — op zijn minst opmerkelijke — politieke achtergronden aan het licht komt. Hier eerst een verzameling fantastische hoogtepunten van het wereldberoemde orkest, die bovenstaande vraag overbodig maakt.

Update: de Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met het redden van Het Metropole Orkest. Er ligt een meerjarenplan waarbij het orkest uiteindelijk voor een deel zelfstandig kan opereren.

Lees ook: Hans Vroomans over de toekomst van het Metropole Orkest

Metropole Orkest Boy Edgar Jam 2022 Benjamin Herman
Metropole Orkest ‘Boy Edgar Jam’ 2022 in de Meervaart (Amsterdam Osdorp) met o.a. Martin Fondse, Benjamin Herman, Corrie van Binsbergen en Jeroen van Vliet
tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

1 gedachte over “Waarom het Metropole Orkest een toekomst verdient”

Plaats een reactie