Toekomstmuziek

Weinig dingen zijn zo tijdloos en ongrijpbaar als muziek. Je kunt het kopen, kopiëren en kado doen maar niet vastpakken. Je kunt het verbieden maar niet uitroeien. Je kunt het laten versloffen maar er ineens weer door worden gegrepen zoals die eerste keer.

We genieten, beleven, consumeren, ervaren, kijken, luisteren en bezoeken muziek. Muziek is van alle mensen en van alle tijden. Muziek zal altijd blijven bestaan — gelukkig. Maar hoe? Wat is de muziek van de toekomst? Een boel vragen.

Hoe ziet onze wereld eruit over 5, over 20, over 50 jaar? Hoe bewegen we? Hoe communiceren we? Wat doen we in onze vrije tijd? Durven we tijdens de opwarming van de aarde überhaupt nog wel de deur uit voor een festival of concert? Kunnen we straks onze eigen interactieve wereld uit de 3D-printer laten rollen, voorzien van volledig zelf uitgegeven ebooks en muziek?

De toekomst van het Internet. Iedereen is het erover eens dat Internet een enorm grote rol speelt in ons leven — en die rol zal alleen nog maar groter worden. Leven we straks alleen nog digitaal, volledig geïsoleerd in onze zelfgeregisseerde informatiestroom, in onze eigen vriendenbubbel?

Is de invloed van de massamedia nog de graadmeter of twittert, blogt en tumblrt iedereen zijn eigen nieuws en recensies? Zijn publieke media nog wel geloofwaardig, is een top 50 nog representatief en toonaangevend? In welke proporties kunnen spreken we straks van trends, hypes en hits? Wat zijn dan de graadmeters: aantallen, virality of impact? Gaan sociale media alles bepalen? Of blijft tv de grote broer?

Hoe is het gesteld met The Internet of Things? Is straks elk boertje dat we laten, elke klacht die we indienen, elke parkeerbon die we krijgen realtime aangesloten op een Internet-gerelateerde dienst? Wat is het moment om privacy opnieuw te definiëren? Hoeveel invloed krijgt het individu? Hoe ver moeten we gaan? Waar is de interactie?

Hoe wordt muziek genoten, verspreid, gekocht, betaald, gedeeld, besproken? Welke tools en technologie gebruiken we? Zijn bioscoop en live-concerten de enige plekken waar we muziek nog hi-fi kunnen ervaren? Of gebruiken we alleen nog de speakertjes van de smartphone? Horen we straks het verschil nog wel tussen ongecomprimeerde audio en MP3? Spelen fysieke producten en opslag überhaupt nog een rol, of wordt muziek alleen nog streaming? Kopen we losse muziek of liever abonnementen? Kunnen we nu ook laptops de deur uit doen en gaat alles alleen nog via tablets, apps en games? Is muziek — in een door Internet en visuele prikkels bepaalde tijd — nog wel de moeite waard zonder video?

De muziek zelf. Zal de muziek zelf zich nog wezenlijk ontwikkelen? Is er nog genoeg ruimte voor muzikale innovaties en kruisbestuivingen? Komt er iemand met een ritmisch of harmonisch idee dat de wereld op zijn kop zet? Of behouden en beschermen we liever de eerder betreden paden?

Hoe wordt de muziek gemaakt? Zijn er überhaupt nog muzikanten, liveconcerten, muziekopleidingen? Of is iedereen DJ geworden? Met een eigen internetradioprogramma waar geen hond naar luistert? Wordt muziek straks op een tablet gemaakt en zonder randapparatuur? Of is er nog behoefte aan high end?

Wie heeft de macht? Hoe groot is de macht van Google als eigenaar van YouTube? Hoe ver gaat Apple? Welke deel van ons leven en werk leggen we in handen van grote bedrijven, diensten en clouds? Wat moeten we denken van de ‘beste bedoelingen’ van de grote platenlabels, die as we speak goud geld verdienen met Spotify? Wordt de culturele impact van een land gemaakt of gebroken door subsidiebeleid? Wie houdt wie in leven?

Wat kunnen artiesten zelf doen? Welke voorwaarden hebben artiesten zelf in de hand om hun werk bereikbaar te maken? Wat kunnen we doen om de relatie met publiek hoogstpersoonlijk te regisseren, om kwaliteit en service te waarborgen, om loyaliteit op te bouwen, om zelf te bepalen hoe de geldstromen lopen? Hoe kunnen we ons verouderde beeld aanpassen over hoe mensen leven en muziek consumeren? Of zitten we nog steeds op MySpace te wachten tot de telefoon gaat?

Veel vragen. Heel veel vragen. En helaas nog weinig antwoorden. Maar vragen stellen is goed.

Abonneer
Laat het weten als er

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

3 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Knap stuk waar iemand heel goed over nagedacht heeft.

Dat is inderdaad wat de meesten van ons bezig houdt. Aan de andere kant is de vraag naar en interesse in muziek nog nooit zo groot geweest als nu. De major labels houden zich nu nog voornamelijk bezig met de grote grijze brij, die (wetenschappelijk bewezen) steeds meer op elkaar gaat lijken (met de nadruk op lijken). Daarmee is de weg nu wel vrij voor iedereen die zich daarbuiten beweegt. Het gaat er nu vooral om je “tribe” te vinden. Nu maar hopen dat ‘ie groot genoeg is om je boterhammen te beleggen. Aan de andere kant; als straks met… Lees verder »

Voor jou een vraag, voor mij… ook ;-)