Pete Christlieb, in 55 woorden

De Amerikaanse saxofonist Pete Christlieb speelde enkele dagen geleden in Nederland. Hij trad op in de Oosterpoort (Groningen) met Rein de Graaff, Ferdinand Povel en Martijn van Iterson.

Binnen. Kloppen. Grommen. Starten. Stijgen. Vliegen. Zweven. Mikken. Glippen. Gieren. Persen. Passen. Meten. Kleuren. Strepen. Krassen. Gummen. Grijpen. Kauwen. Bijten. Stouwen. Dollen. Scheren. Knippen. Wassen. Blaffen. Wippen. Rammen. Roken. Hangen. Hoesten. Bouwen. Breken. Keten. Dansen. Stoeien. Loensen. Flirten. Pakken. Knijpen. Duwen. Trekken. Zagen. Fietsen. Jassen. Raggen. Zingen. Zuchten. Blazen. Op. Zouten.

Christlieb is beroemd om zijn sessiewerk bij onder andere Quincy Jones, Bill Holman en The Tonight Show.

Wereldberoemd werd hij in 1977 met zijn onoverwinnelijke one-take solo in Deacon Blues op de LP Aja van Steely Dan. Ook zijn solo op de single FM is iconisch.

WARNE MARSH

Op zijn LP Apogee, die geproduceerd werd door Donald Fagen en Walter Becker, heeft hij zijn grote held Warne Marsh uitgenodigd. Daarop spelen ze jazz standards, vrijelijk en onbevreesd.

De invloed van Marsh is interessant. De Tristano-esque, melodische acrobatiek is zeker terug te horen in het spel van Christlieb, maar zijn spel staat bol met alle feestelijke elementen uit de swing-traditie en de oude tenoren. Een absolute koning!

Grappig is dat Christlieb ook auto’s maakt, waarmee hij meedoet aan professionele dragraces en met veel succes.

In de categorie Blown Alcohol Dragster werd hij twee keer kampioen van de VS.


Tom Beek is saxofonist, copywriter, WordPress expert, vormgever en fotograaf. Je vindt hem op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie