Over Tom

Tom in het kort

Na mijn studie aan het conservatorium begon mijn carrière als freelance saxofonist in de Nederlandse jazz-, pop-, studio-, theaterwereld.

Vanaf het begin voelde ik het ondernemersbloed stromen. Zo heb ik mezelf allerlei vaardigheden aangeleerd, zoals muziek maken voor radio- en tv-commercials.

In 2001 besloot ik om naast mijn werk als muzikant een tweede liefhebberij professioneel te ontwikkelen: tekstschrijven. Van commerciële en juridische teksten tot artikelen over muziek.

Sinds 2005 breng ik mijn eigen muziek uit. Daar was natuurlijk een website voor nodig. ‘Nou die maak ik dan zelf wel’, dacht ik. Sinds 2010 mag ik dat mijn ‘derde’ beroep noemen. Als WordPress specialist maakte ik meer dan driehonderd websites in alle soorten en maten.

In de tussentijd groeide ook mijn fascinatie voor fotografie en later video. Ook die ervaringen en inzichten kon ik goed gebruiken bij mijn eigen muziekproducties, mijn tekst- en contentadviezen en natuurlijk online.

‘Alles aan elkaar knopen’ is my middle name.

Ik geloof in het huwelijk tussen artistieke vrijheid en een gezond bedrijf. Dagelijks help ik tientallen zelfstandigen en organisaties met het stroomlijnen van onderscheidende, authentieke content en goede bedrijfsresultaten. Zo is er voldoende ruimte om te ontwikkelen, ook wanneer geld verdienen niet altijd prioriteit heeft.

Samen met mijn vrouw, twee kinderen en hond woon ik aan de rand van het bos in Heerenveen.

De lange versie..

VLAAMS BLOED

Jos Beek is een Vlaamse gynaecoloog uit Antwerpen die in Leuven studeert en in 1965 trouwt met biologe Miet de Bosschere uit Sint Niklaas. Na de geboorte van mijn broer Wim emigreren ze eind jaren zestig naar Nederland, waar ze achtereenvolgens in Rotterdam, Sittard — waar ik word geboren — en daarna meer dan twintig jaar in Leiderdorp wonen en werken. Na de echtscheiding van mijn ouders in 1977 wonen mijn broer en ik bij onze moeder in Leiden, die in korte tijd een rechtenstudie afrondt en werkzaam is als jurist en bestuurder.

JONGE OREN

De liefde voor muziek en theater wordt in de familie op jonge leeftijd al aangewakkerd. Er wordt veel gezongen bij de piano en er is regelmatig cabaret. Bij opa staat een orgel en wat doen al die jazzplaten in de kast? Ik zit een groot deel van de jaren zeventig — naast mijn hobby’s tekenen, lezen en voetbal — aan de radio gekluisterd, of op de bank met LP-hoezen op schoot. Mijn favoriete speelgoed is een eigen cassetterecorder, waarmee ik muziek opneem van de radio.

tom beek sax tim akkerman sings the boss 2018

GETOGEN IN LEIDEN

Op het Stedelijk Gymnasium in Leiden wordt veel gedaan aan muziek en theater. Binnen de kortste keren ben ik op het podium te vinden. In de brugklas begin ik met drummen in een paar schoolbandjes, maar stap al snel over naar de saxofoon. Mijn debuut maak ik in de schoolmusical ‘Het Vriendje’ waar ik de ‘St. Louis Blues’ speel in de Leidse Schouwburg.

Ook op mijn tweede middelbare school het Agnes College, waar ik de havo afmaak, is veel muziek en bijna maandelijks zijn er uitvoeringen. Mijn leraar Huub de Vriend is de enthousiaste aanjager en het is één van de eerste scholen in Nederland waar je muziek kunt kiezen in je eindexamenpakket. Wat ik natuurlijk doe.

In jazzcafé The Duke spelen dagelijks de beste muzikanten van het land. In deze levendige jazzscene kom ik eind jaren tachtig in contact met muzikale vrienden en geestverwanten zoals Martijn van Iterson, Karel Boehlee, Toon Roos, Peter Tiehuis, Arto Boyadjian, Lodewijk van Gorp en Frans Heemskerk. Voor een muzikant is Leiden een fantastische plek om op te groeien.

Conservatorium

Tijdens mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (bij John Ruocco en Leo van Oostrom) ontwikkel ik me verder. Ik treed dan al regelmatig op en doe waardevolle contacten op. Toch kan ik er niet aarden. In 1992 maak ik de overstap naar Hilversum, waar ik veel inspiratie vind in mijn leraar Ferdinand Povel en mijn mentor Rob Madna. Namens het conservatorium treed ik onder andere op in de VS (Boston, Miami en New York) en in het radioprogramma TROS Sesjun. Ik voel me thuis in een breed scala aan muziekstijlen, zoals jazz, pop, wereldmuziek en kleinkunst. Na mijn studie ben ik klaar voor de volgende stap: zoveel mogelijk ervaring opdoen en aan het werk!

tom beek den haag 2018 foto maurice haak jenny audring

Ontwikkelen

Naast de vele optredens als freelancer en met eigen bandjes leg ik me ook toe op studiowerk. In mijn homestudio leer ik mezelf werken met synthesizers en computers, met video werken, componeren, arrangeren (voor blazersecties), programmeren, sound design, mixing/mastering en produceren. Naast het spelen ‘in opdracht’ blijf ik voor mezelf fanatiek jazz studeren en nummers schrijven. Ik speel zoveel ik kan. Als het even kan sta ik tot in de kleine uurtjes te jammen in een jazzcafé. Ik voel de drang om te blijven ontwikkelen.

Zelf doen

Wanneer in 1996 het platenlabel Challenge Records interesse toont, blijk ik nog niet klaar te zijn voor een eigen album. Wel maak ik een album met het Nemesis Quartet.

Wanneer ik er in 2004 wél klaar voor ben en mijn contacten weer aanhaal, raak ik gefrustreerd. Labels blijken niet transparant, en als ik moet investeren dan doe ik liever alles zelf.

In september 2005 richt ik zelf een platenlabel op en breng mijn eerste eigen album uit: White and Blue.

Ik blijk één van de eerste musici te zijn die dit allemaal zelf managet: muziek bedenken en produceren, het hele productieproces en de promotie.

De eerste cd is tevens de geboort van mijn eigen Tom Beek Quintet.

Het levert goede publiciteit op en ik verkoop enkele duizenden cd’s. In de jaren erna volgen Live Under the Sun (2007), Big Time (2009) en Bliss (2012). De rol die het Internet hierin speelt, wordt steeds groter.

Ik word regelmatig uitgenodigd, onder andere op conservatoria, om te spreken over mijn visie op ondernemen en internet.

TEKSTSchrijven

Als ik in april 2002 een ingeklapte long krijg, lijkt het erop dat mijn toekomst als saxofonist aan een zijden draadje hangt.

De kans om van het tekstschrijven dat ik dan al af en toe in opdracht doe, mijn tweede grote passie, mijn beroep te maken.

Al snel blijkt gelukkig dat het met mijn long heel goed gaat en na een maand of drie kan ik weer voluit spelen.

Van het schrijven heb ik wel de smaak te pakken, dus combineer ik muziekmaken met opdrachten als tekstschrijver.

In 2006 begin ik te schrijven in Jazzism (voorheen Jazz Magazine en Jazz Nu) waarin ik jonge musici interview.

Door mijn eigen label, het schrijven en het ‘zelf doen’ leer ik mezelf allerlei dingen aan zoals DTP, webdesign, digitale fotografie en allerlei ondersteunende digitale tools. Muziek blijft echter altijd de hoofdmoot.

In de loop der jaren ben ik ook regelmatig gastauteur voor JazzBulletin.

Saxofonist Tom Beek foto (c) Rinse Fokkema

C’est le Tom qui fait la musique

In november 2010 organiseer ik de eerste van mijn eigen concerten: C’est le Tom qui fait la musique in het hartje van Amsterdam.

In het Comedy theater speel ik twee hele afwisselende sets en organiseer ik alles zelf, tot en met de glazen prosecco.

Een groot succes, al moet ik er nog wel geld op toeleggen.

De bedoeling is om regelmatig concerten te organiseren op verschillende locaties, met steeds wisselende thema’s en gasten en een unieke, warme sfeer. Een onafhankelijk, eigen platform voor eigen muziek voor eigen publiek.

In september 2012 volgt de tweede, een duoconcert met Mike Boddé in een Hilversumse kerk. Dat concert in de kerk leidt al gauw tot het vierde album.

Bliss

In nog geen maand is ‘Bliss’ een feit. Samen met producer Udo Pannekeet en Mike Boddé vond ik een mix van eigen composities, improvisaties en melodieën die door de jaren heen zijn blijven ‘hangen’. Ik voel me kwetsbaar en sterk tegelijk. Een mooi vertrekpunt voor de muziek waar ik zelf zoveel van houd.

LESGEVen

Regelmatig word ik gevraagd voor het lesgeven op conservatoria, voor projecten en workshops. De combinatie zelf websites kunnen bouwen en lesgeven (ook anders dan muziek) leidt tot een groot aantal succesvolle opdrachten voor online cursussen. Daarbij verzorg ik vaak het gehele traject: vormgeving, techniek, automatisering, marketing, veiligheid en video’s.

GEZIN

Na een bijna-burnout in 2011 zie ik het jachtige leventje van een muzikant die dag en nacht onderweg is, niet meer zo zitten. Wanneer ik Lisette ontmoet, breekt er een nieuwe periode aan. De jaren 2013-2020 staan voor een belangrijk deel in dienst van mijn gezin. De vader die ik zelf nooit zag, wil ik voor mijn eigen kinderen wél zijn en met Lisette deel ik zoveel mogelijk fifty-fifty de zorg voor onze kinderen Lodewijk (2013) en Rosie (2015).

Het lukt steeds beter om een groot gedeelte van mijn werk vanuit huis te doen. De klussen als tekstschrijver en adviseur pak ik graag aan. Ik was altijd al een soort helpdesk, maar in deze jaren word ik ook steeds vaker gevraagd vanwege mijn — zelf aangeleerde — skills als fotograaf en webdesigner. Het ‘op meerdere paarden wedden’ bevalt me uitstekend en geeft me bovendien artistieke vrijheid. Er is genoeg ruimte voor muziek, ik kan zelfs enkele weken op tournee.

tom beek gezin utrecht 2019

NOG MEER EIGEN BEHEER

In alle vrijheid aan eigen projecten kunnen werken, leidt onder meer tot het uitbrengen van de EP Forever and a day en de losse nummers Darling en Here comes the rain.

Samen met goede vriend Lo van Gorp begint de Steely Dan tribute band The Royal Dutch Scam steeds meer vorm te krijgen. De band treedt steeds meer op en na een eerste, bescheiden clubtour staat begin 2012 zelfs een theatertournee gepland met Mike Boddé als gast.

Prijzenkast

1994: VPRO Jazzprijs/Middelsee Jazz Treffen, Nemesis Quartet
1994: Heineken Crossover Award, All the King’s Men
1995: NCRV’S Popslag, All the King’s Men
2004: finale Deloitte Jazz Award
2005: finale Dutch Jazz Competition met Tom Beek Kwartet
2005: ‘Beste Compositie’ Dutch Jazz Competition voor White & Blue
2010: Singer Laren Award

Namen en rugnummers

Ik heb het voorrecht gehad te spelen met grootheden als Dizzy Gillespie, Tom Harrell, Randy Brecker, Barry Harris, Chuck Findley, Pat Metheny, Joe Lovano en (saxofonist) Bill Evans.

Ook deelde ik het podium met een groot aantal Nederlandse jazzlegendes waaronder Wim Overgaauw, Rob Madna, Rita Reys, Ruud Jacobs, Jerry van Rooyen, Rob van Kreefeld, Greetje Kauffeld en Louis van Dijk.

Verder werkte ik met Trijntje Oosterhuis, Alain Clark, Ilse DeLange, Candy Dulfer, Hans Dulfer, Do, Michiel Borstlap, Mathilde Santing, Kasper van Kooten, Mike Boddé, Thomas van Luyn, Waylon, Karin Bloemen, André Hazes, Kees van Kooten, Berget Lewis, Boris, Edsilia Rombley, Paul de Leeuw, Gordon, Gerard Joling, Guus Meeuwis, Jeroen van der Boom, John Ewbank, Rene Froger, Cor Bakker, Frans Bauer, Edwin Evers, Tjeerd Oosterhuis, Hind, Pete Philly & Perquisite, Martin Fondse, Eric Vloeimans, Benjamin Herman, Bert van Den Brink, Jesse van Ruller, Leona, Frits Landesbergen, Tonny Eyk, Wibi Soerjadi, Ruth Jacott, Joke Bruijs, Laura Fygi, Stephan Geuzebroek, Edwin Schimscheimer, Xander De Buisonje, Lucas van Merwijk, Madeline Bell, Denise Jannah, Carlo De Wijs, Amina Figarova, Marlayne, Fluitsma & van Tijn, Esther Hart, Simone Roerade, Des’ray, Stanley Burleson, Joke de Kruijff, Nurlaila Karim, Replay, Antje Monteiro, Angela Groothuizen, Hessel, Fré, Francien van Tuinen, Kim Hoorweg, Margriet Sjoerdsma, Richard Groenendijk, Sara Kroos, Jay Horns, Stylus Horns, Jazzinvaders, Seven Eleven, The Dutch Eagles, New Cool Collective Big Band, Young Sinatras, Jazz Orchestra Of The Concertgebouw, Nemesis Quartet, Groove Troopers, All The King’s Men. En met vele andere artiesten…

Ik stond op het North Sea Jazz Festival in 1994 (Nemesis Quartet), 1995 (Picks Might Fly/Wim Overgaauw/Jesse van Ruller), 1998 (Rob Madna Quintet), 1999 (Francien van Tuinen), 2000 (Haslip/Borstlap Electric Band ‘Liveline’), 2001 (Seven Eleven), 2002 (Francien van Tuinen), 2003 (Michiel Borstlap/Pat Metheny), 2004, 2005 (Pitch Pine Project), 2006 (Tom Beek Quintet, Jazzinvaders), 2008 (tribute to Rob Madna), 2009 (Bart Lust Quintet), 2010 (Sven Hammond Soul), 2012 (Sven Hammond Soul, Jan van Duikeren), 2013 (Michel Stekelenburg).