Interview: muziek en social media.

Een interview met Radio6 over artiesten en social media. Live in de uitzending stelde presentatrice Astrid de Jong mij hierover een aantal vragen. Aanleiding was het nieuws over Nogeno, een nieuw muzikantenplatform op Internet. Dit is op hoofdlijnen wat we hebben besproken:

Waarom jezelf digitaal promoten? Op het Internet aanwezig zijn. Zijn waar de mensen zijn. Vertellen wat je doet. Je neus laten zien. Het gesprek aangaan. Daar komen leuke dingen uit voort. Er niet aan meedoen is ook prima, maar je moet het niet half doen.

Waarom doe ik het zo? Ik ben van nature ondernemend, nieuwsgierig en deel graag met anderen. Voor de rest heb ik het mezelf aangeleerd. Zo heb ik al jaren een nieuwsbrief met meer dan 650 abonnees, waar ik veel reacties op krijg. Kortom: ik doe het op een manier die ik zelf leuk vind.

Foto: Hans Speekenbrink

Waarom niet op MySpace of Hyves? Dat is een keuze. Waar ik ben, wil ik niet half zijn. MySpace en Hyves spraken me niet zo aan en ik kwam er eigenlijk nooit lekker ‘in’. Twitter en Facebook spreken me veel meer aan. Ik vind het vooral leuk om te doen, ik vind de ontwikkelingen erg interessant en ik doe het zeker niet alleen om er zakelijk iets uit te halen. (Sterker nog, dat vergeet ik wel eens)

Wat is er goed aan Nogeno? De integratie van Bandcamp is sympathiek en het design van Nogeno maakt dat je site er meteen strak uitziet. Ik ben een groot fan van Bandcamp, omdat het artiesten in staat alles in eigen hand te houden. (Zie ook mijn Luisterpaal). Je bepaalt zelf wat je verkoopt, voor welke prijs. Heb je iets af, kun je het uploaden en vrijwel direct verkopen, zonder tussenkomst van derden. Het geld wordt rechtstreeks aan jou uitbetaald. Bandcamp rekent wel een fee van 30%. Daarbij hebben fans de mogelijkheid te kiezen uit verschillende audioformaten, niet alleen MP3 maar ook cd-kwaliteit.

Social media, kost dat niet veel tijd? Met mensen praten, de boer op gaan, alles kost tijd. Een betere vraag is wat het je oplevert. Mij levert het veel op. Contacten, opdrachten, interactie met muziekliefhebbers, nieuwe inzichten en een hoop lol.

Verdwijnt de rol van de radiopresentator niet? Context is het toverwoord op dit moment. Een advies van iemand die je respecteert en vertrouwt zal altijd van grote invloed zijn. Iemand die jouw smaak kent, bijvoorbeeld in een platenwinkel of boekhandel, kan zeggen: als je A goed vindt, moet je B ook eens luisteren. Dat is fijn. Tools als Spotify maken onderling delen en uitwisselen laagdrempelig. Wat betreft radio speelt er nog meer mee: het is fijn om achterover te zitten, om vermaakt en verrast te worden. Dat gaat nooit verloren.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.