Muziek bij Mondriaan: ‘I paint modern’

Dit voorjaar werkte ik als saxofonist mee aan muziek voor een video-installatie in het Mondriaanhuis in Amersfoort, het geboortehuis van kunstenaar Piet Mondriaan (1872-1944).

Dit jaar is er veel aandacht voor Mondriaan, omdat het 2017 precies 100 jaar geleden is dat De Stijl werd opgericht.

De beelden zijn samengesteld uit de visuals van de installatie en beelden van een studio-opname.

Het werk I Paint Modern werd speciaal hiervoor gecomponeerd door Ivo Witteveen van MOST Amsterdam. De imagineers van Tinker uit Utrecht waren verantwoordelijk voor concept, design, AV & multimedia.

Componist Ivo Witteveen zei hierover:

The video installation lets the visitors experience the last stage of Mondrian’s artistic development: During the tumultous WWII years, residing in NY, he struggles to free himself from the self-imposed limitations of working with black lines and coloured rectangles. Through using coloured lines, he finally arrives at using only shimmering squares of bright colour in his landmark piece Broadway Boogie-Woogie.

The music supporting the video installation took inspiration from Mondrian contemporary George Antheil (member of De Stijl) and Conlon Nancarrow’s early boogie-woogie based pieces for player piano. Also Bill Evans’ piano voicing techniques and contemporary pianist/composers like Nils Frahm were influential.

Where the works of Mondrian can seem very rigid from a distance, they actually prove to be very tactile and human upon a closer look. The Yamaha Diskklavier was chosen because I felt it has a similar combination of rigidity (it can play exact, programmed patterns) with the organic (wooden hammers touching real strings). Tenor saxophone (Tom Beek) was instrumental in connecting the music with the jazzy NY vibe of the forties.

Plaats een reactie