Met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in Japan

Van 15-22 november ben ik in Japan voor drie concerten met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. We spelen het programma Scribblin’ met muziek van trompettist en goede vriend Jan van Duikeren. Frisse, funky jazzmuziek van de cd Fingerprint, bewerkt voor big band.

Blue Note Tokyo

Gisteren traden we op in Tokyo in de Blue Note, een van de mooiste jazzclubs die ik ooit heb gezien. De sfeer is geweldig. Het is rustig en stijlvol. Bezoekers worden echt in de watten gelegd. Voor de muzikanten is het minstens zo goed geregeld. Op elke hoek van de club staan minstens vier man personeel met water en snacks, vriendelijk te lachen en te applaudisseren, standby om alles voor je te doen.

Ongekend om zo’n aandachtig publiek te hebben. De mensen zitten met hun neus bijna bovenop het orkest. Ze zijn muisstil. Tot ze eenmaal mogen klappen, dan houden ze bijna niet meer op. Kortom: respectvol en hartverwarmend van de directeur tot en met de buschauffeur. Zoals alle Japanners die ik ontmoet, trouwens.

Orkest

De Jazz Orchestra of the Concertgebouw speelt met tien invallers, maar dat zijn zeker niet de minsten. De liedjes van Jan van Duikeren zijn superleuk om te spelen, we hebben veel lol op en naast het podium en iedereen is in topvorm. De aankondigingen van Henk Meutgeert (de dirigent) zijn hilarisch. Henk heeft een paar prachtige arrangementen gemaakt, samen met Rob Horsting.

Gisteren speelden we met een tweede featured soloist, de mooiweer-gitarist Lee Ritenour uit L.A. (die overigens van de sokken werd gespeeld door Martijn). Grappig was, dat onze pianist Hans Vroomans (invaller voor Peter Beets) nogal lijkt op Lee Riteour en enkele keren voor hem werd aangezien. De sfeer in de groep is erg goed. Zie ook mijn blog met foto’s achter de schermen.

Woensdag spelen we nog met de big band in Kawasaki, ook met Lee Ritenour. Na drie dagen reizen, wachten, hard werken (tussendoor ben ik nog aan de laptop bezig om wat lopende klussen af te maken, zoals het artwork van mijn nieuwe cd!), lekker spelen en vechten tegen de jetlag, is het nu tijd om even te relaxen.

Bekijk ook de foto’s van achter de schermen.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

10 gedachten over “Met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in Japan”

  1. Goed verhaal, Tom. Inspirerend te lezen dat de VOF mentaliteit voortleeft via de jazz. Wel een beetje respect graag voor ‘mooi weer gitarist’ Lee Ritenour die Rio Funk maakte toen jij nog aan je speen lag te kluiven
    ;-/). Succes en plezier daar en doe de groetjes van mij aan Hans als je wilt!

    Beantwoorden

Plaats een reactie