Marvin Gaye en the grapevine

Misschien denk je bij I Heard It Through The Grapevine meteen aan die mooie man die ergens in de jaren vijftig een wasserette binnenloopt, zich uitkleedt en dan bijna al zijn kleding in de machine gooit.

Eén van de beroemde Levi’s commercials uit 1985 waarmee de kledingfabrikant niet alleen het eigen merk, maar ook de populariteit van soulsterren Ben E King, Sam Cooke, The Temptations en Percy Sledge opnieuw in het zadel hielp. En natuurlijk Marvin Gaye.

Misschien denk je bij I Heard It Through The Grapevine dat het over druiven gaat? Nope. Grapevine betekent niet alleen ‘wijnstok’ zoals de woordenboeken ons vertellen, maar vrij vertaald ‘in de wandelgangen’. Je zou het ook het geruchtencircuit kunnen noemen. De Engelse term komt oorspronkelijk van zwarte slaven uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog, die een soort geheimtaal met elkaar hadden ontwikkeld.

De tekst van het liedje zelf is pijnlijk, maar wel overzichtelijk. De ik-persoon is kapot van verdriet. Korte samengevat: liefje, ik ben je kwijt en ik moest het ook nog van een ander horen.

Als huiscomponist en producer was Norman Whitfield bij Motown Records verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole: welke liedjes zijn goed genoeg om op te nemen? In Barrett Strong, de zanger die ook goede teksten kon schrijven, vond hij zijn songwriting partner en samen schreven ze I Heard It Through The Grapevine.

Nu was alleen nog de vraag: welke Motown-artiest zou het nummer uitbrengen? De versie van Gladys Knight en haar Pips zag uiteindelijk als eerste het levenslicht. Haar snelle, dampende dansversie kwam in september 1967 meteen bovenin de hitlijsten terecht en was daarmee de best verkochte single van Motown.

De release van Marvin Gaye’s versie liet op zich wachten. Producer Whitfield steggelde eerst nog met de zanger over de toonsoort. Motown-baas Berry Gordy moest eraan te pas komen om de conflicten vlot te trekken.

De begeleidingspartij werd ingespeeld door The Funk Brothers, zoals de fantastische min of meer anonieme groep sessiemusici wordt genoemd die op tientallen Motown-platen de artiesten begeleidden. Eén van de bandleden was trombonist Paul Riser, die zich intussen tot een fabelachtig maar nog steeds vrij onbekend arrangeur had ontwikkeld. Voor de strijkers, slagwerkers en koperblazers van The Detroit Symphony Orchestramaakte hij een onvergetelijke versie van I Heard It Through The Grapevine vol bijtende leegte en filmische suspense.

Marvin Gaye 'In the Groove'

Uiteindelijk werd I Heard It Through The Grapevine zonder al te veel tam-tam uitgebracht als vierde albumtrack op In the Groove. Maar omdat de radio-DJ’s het nummer meteen grijs draaiden – wie weet waarom – kon Motown er niet omheen: dit moest ook een single worden. Het werd een nog grotere hit dan die van Gladys Knight. Vanaf de release in oktober 1968 stond de versie van Marvin Gaye zeven weken lang op nummer één. Door het succes van de Levi’s commercial kwam het nummer in 1986 zelfs opnieuw in de hitparade.

Hier hoor je Marvin Gaye in topvorm, misschien wel in zijn beste jaren. Zijn loepzuivere, raspende stem gaat door merg en been. Zijn timing en frasering zijn zo sterk en ‘natural’. Wat een muzikant!

Let ook bijvoorbeeld op de snerpende Franse Hoorn in het intro, op de Wurlitzer-piano en op de fraaie samenklanken van het achtergrondkoor The Andantes.

Of goede nummers altijd een hit moeten worden? En of hits altijd goede nummers zijn? Die discussie ga ik niet aan. Maar I Heard It Through The Grapevine is een briljante track van een briljante zanger.

Abonneer
Laat het weten als er

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties