Maartje Meijer doet wat ze leuk vindt

Eén van de meest interessante talenten die ik afgelopen jaren tegenkwam is Maartje Meijer (1985).

Ze zingt, speelt piano en schrijft muziek (zowel componeren als arrangeren) op het hoogste niveau. Ze leidt haar eigen groepen, speelt in een trio met Jesse van Ruller en Eric Vaarzon Morel en is vaste arrangeur voor The New Amsterdam Voices.

In november bracht ze het album Virgo (link naar iTunes) uit. Een volwassen, energieke en frisse mix van stijlen en muzikale ‘gezichten’ maar ook een indrukwekkende bloemlezing van al haar talenten als muzikant en ondernemer.

In 2010 interviewde ik haar eerder voor mijn rubriek Jonge Helden in Jazz Magazine. Nu was het tijd voor een uitgebreid interview.

Maartje Meijer: ‘Bij ons thuis werd er veel muziek gemaakt. We zongen veel samen. Heel irritant eigenlijk, je kon niet eens een liedje inzetten of het werd vijfstemmig meegezongen door de hele familie, haha. Ik ben opgegroeid met veel muziek: The Beatles, Crosby, Stills, Nash & Young, de Andrews Sisters. En klassieke muziek. Samen met mijn zussen zong ik in de bluesband van mijn vader. Voordat ik ging studeren was ik in veel dingen geïnteresseerd: zingen, piano spelen, sporten, acteren en bijvoorbeeld wiskunde. Ik koos voor klassiek piano en studeerde fanatiek. Ik besloot een proefles te nemen op het conservatorium.’

‘Tijdens een stuk van Mozart verprutste ik een riedeltje. De docente zei: “Als je straks in het eerste jaar zit, moet je hier acht uur per dag op studeren.” Toen ben ik met hangende schouders weggelopen. Eerst ging ik zang studeren aan het conservatorium in Utrecht. Daar heb ik mijn tijd voor genomen. Ik had nog maar weinig jazz gehoord. En nog geen zangles gehad. Bert van den Brink had me piano horen spelen op een examen. Toen heeft hij me overgehaald om bij hem hoofdvak piano te studeren. Ongelooflijk leuk, echt een verrassing. Ik ben hem er nog steeds dankbaar voor, ik had toen nooit toelating durven doen.’

Mozart

‘Later ben ik geswitcht naar het Conservatorium van Amsterdam. Ze hadden er wel moeite mee dat ik twee hoofdvakken studeerde. Het één zou ten koste gaan van het andere. En dat is misschien ook wel zo. Ik heb me nooit op één ding kunnen storten, omdat ik zoveel dingen leuk vind. Ik deed het ook gewoon maar allemaal. Misschien was ik wel een veel virtuozer pianist geworden wanneer ik me alleen daarop had gefocust. Toch heb ik er geen spijt van. Ik ben ervan overtuigd dat het één het ander juist enorm heeft geholpen. Ik schrijf betere vocale liedjes doordat ik piano heb gestudeerd. En ik kan beter voor zangers arrangeren doordat ik zelf zing. Nu kan ik het bijna niet meer uit elkaar trekken. Het heeft zoveel met elkaar te maken. Ik raad elke zanger aan om veel piano te spelen — of gitaar.’

Maartje Meijer (c) Tom Beek

Schrijven

‘Toen ik studeerde heb ik van alles uitgeprobeerd: arrangementen voor koren, voor big bands. De mogelijkheid was er. Als je afgestudeerd bent krijg je niet meer zo makkelijk voor elkaar: een big band die even jouw arrangement uitvoert, voor niks. Harmonisch ben ik erg geïnspireerd door Brad Mehldau, Clare Fischer, Hermeto Pascoal en Sufjan Stevens. En hier in Nederland door Harmen Fraanje. Ook door componisten en arrangeurs, zoals Maria Schneider, Bob Brookmeyer en Jim McNeely. Onbewust ook door veel klassieke componisten, met Bach als grootste inspirator. Gewoon omdat ik dat vaak gespeeld heb. Ik word regelmatig gebeld om te schrijven, maar dat aandeel mag van mij nog veel groter worden. Nu neem ik veel werk aan om ervaring op te doen. Over tien jaar hoop ik een gevestigd schrijver (componist/arrangeur) te zijn voor zangers en close harmony groepen.’

Voices

‘Ik werk met de New Amsterdam Voices, een vocale groep die ook meezingt op m’n album Virgo. We repeteren wekelijks, ik schrijf arrangementen. Ze zijn geweldig. Ik kan ongelooflijk veel uitproberen met die groep en het is ook nog eens enorm gezellig. Qua geld levert dat bijna niets op, maar dat geeft niet. Over tien jaar hoop ik nog veel te spelen en nog minsten drie platen te hebben gemaakt onder eigen naam. Maar misschien geef ik dan wel breicursussen in Roemenië en heb ik acht kinderen. Het loopt natuurlijk altijd anders dan je denkt.’

Maartje Meijer (c) Tom Beek

Virgo

‘Ik was al een aantal jaar afgestudeerd. Daardoor had ik niet meer het gevoel dat ik muziek maakte voor een jury. Het heeft me gedwongen goed na te denken over wat voor soort muziek ik wil maken, los van wat er op het conservatorium van mij werd verwacht. Ik heb ook net een kindje gekregen, dat zorgde voor een enorme drive. Het gevoel dat ik dit 100% wilde doen, werd juist extra sterk. Ook al is er veel minder tijd. Het plan voor Virgo stond al tijden, maar ik had gewoon nog niet genoeg stukken waar ik tevreden over was. Maar je bent toch nooit klaar met jezelf ontwikkelen en het kan altijd beter.. Maar je moet niet té lang wachten! Nu denk ik: ik ben gegroeid door het gewoon te dóen. Dit is m’n eerste album. Ik heb allemaal liedjes opgenomen die ik mooi vind, zonder teveel na te denken. Het resultaat van luisteren naar veel verschillende soorten artiesten en stijlen. Ik hou van D’Angelo maar ook van Bach, om twee uitersten te noemen. Virgo is eigenlijk een portfolio. Ik kan nu zien hoe er op de verschillende stukken gereageerd wordt. En natuurlijk zorgen dat mensen mijn muziek leren kennen.”

Funding

‘Een deel van de cd heb ik gefinancierd via crowdfunding bij Voordekunst. Van tevoren zag ik wel op tegen het idee. Meestal roepen dat soort agressieve acties veel kriebels bij mij op: elke procent winst op Facebook plempen en mensen maar blijven vragen om te sponsoren. Dat wilde ik niet. Ook weigerde ik bij mijn vrienden te bedelen. Liever geld inzamelen van mensen die ik juist niet ken, bijvoorbeeld uit het bedrijfsleven. Mensen die graag bijdragen na het horen van de muziek. Iemand in Doorn organiseerde een huisconcert. De mensen waren zó enthousiast, dat ze een maand later nóg een concert organiseerden en een aantal geldschieters hebben uitgenodigd. Dat was een lucratieve avond en ik heb daar fijne contacten aan overgehouden.’

‘Je bent nooit klaar met jezelf ontwikkelen en het kan altijd beter.. Maar je moet niet té lang wachten! Ik ben gegroeid door het gewoon te dóen.’ — Maartje Meijer

‘Er was ook een leerling van mij die in Bethany’s Jazzclub een crowdfundings-concert organiseerde. Bijkomend voordeel: we konden op die manier ook perfect de stukken uitproberen. Uiteindelijk was het dus hartstikke leuk. Ik heb nog niet de helft van het benodigde geld aangevraagd, zo hield ik het haalbaar. We hebben het geld voornamelijk al musicerend ingezameld. Op deze manier zou ik het zo weer doen!’

Zelf doen

‘Een cd uitbrengen vond ik een enorme klus. Je moet ongelooflijk veel regelen. Ik ben blij dat ik van te voren niet wist hoeveel werk het was. Maar ik ben blij dat ik het wél heb gedaan! Als je in de band van iemand anders speelt, kun je je focussen op de muziek. Nu, als bandleider was het muziek maken slechts een onderdeel van het geheel. Dat was wel een uitdaging, zoveel mensen en zoveel dingen om te beslissen. Voordeel: nu weet ik hoe de vork in de steel zit. Ik ken goede vormgevers. Waar ik het beste cd’s kan laten persen. Wanneer je journalisten op de hoogte brengt. Ik snap de tijdslijn van zo’n productie ook beter, het is echt een masterplan. Mijn volgende album moet in elk geval een goedkopere productie worden want het spaargeld is nu wel op, haha.’

Vrijheid

‘Ik ken ik het gevoel maar al te goed — vooral uit mijn conservatoriumtijd — dat je het allemaal zo goed wilt doen. Veel mensen denken dat studeren aan een conservatorium ervoor zorgt dat je niet meer geniet van het muziek maken. Of dat je dan teveel nadenkt. Maar voor mij was het heel goed om naar het conservatorium te gaan. Alle studie-uren dragen juist enorm bij aan het gevoel van vrijheid op het podium. Dan laat ik het los. Daarom geniet ik enorm van het optreden. Ik wil het nog veel vaker doen!’

Op Virgo spelen ook mee Tobias Nijboer, Kaspars Kurdeko, Jesse van Ruller, Joris Roelofs, The New Amsterdam Voices en Bart Fermie

Meer info: maartjemeijer.com

Maartje Meijer (c) Tom Beek
tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, webdesigner, fotograaf en tekstschrijver. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin.

Plaats een reactie