Hoe je vier miljoen per jaar verdient met YouTube

Felix Kjellberg (20) is een verlegen student uit Göteborg, die van games houdt. Wanneer hij voortijdig met zijn studie moet stoppen, gaat hij hot dogs verkopen. In zijn vrije tijd maakt hij filmpjes. Vijf jaar later is hij een YouTube-ster.

PEWDIEPIE

Sinds december 2013 heeft de jonge Zweed onder de naam Pewdiepie het hoogste aantal YouTube-abonnees van iedereen: 27 miljoen. Meer dan bijvoorbeeld Miley Cyrus, One Direction en YouTube zelf. Met de inkomsten uit advertenties verdient hij naar schatting 4 miljoen dollar per jaar.

In 2012 wordt hij gecontracteerd door Maker Studios, als vlaggenschip van het online video content bedrijf, dat een bereik heeft van meer dan 50 duizend kanalen, meer dan 350 miljoen abonnees en meer dan 5 miljard views per maand. Disney heeft inmiddels aangekondigd het bedrijf eind 2014 te willen overnemen. De waarde van die deal wordt geschat op 1 miljard dollar. Kjellberg is intussen partner geworden bij Maker Studios en zit op rozen.

ENTERTAINER

Wat maakt hem zo bijzonder? Zijn filmpjes zijn top entertainment voor de YouTube-generatie: tieners en twintigers die altijd online zijn, gek op snelheid, games en grappen. Felix is knettergek. In beeld zie je hem spelletjes spelen en hij geeft daarbij hilarisch commentaar. Supersnel, met allerlei bizarre geluiden, fancy graphics, gekke bekken en gespierde taal. De kijker is als het ware getuige van zijn live action game avonturen. Dat monteert hij ook nog eens razend knap in elkaar.

Hij maakt entertainment voor alle zintuigen: beeld, geluid, jargon. Hij maakt handig gebruik van verrassingselementen, hij creëert spanning en ontlading. Jonge Internetters herkennen zich meteen in zijn taalgebruik, zijn handigheid en zijn snelheid. Zijn filmpjes zijn de ideale escape voor het saaie leven van alledag.

VERDIENMODEL

Filmpjes maken is zijn lust en zijn leven. Pewdiepie is bepaald geen eendagsvlieg en nog steeds zeer productief: hij brengt meerdere filmpjes per week uit, die gemiddeld 2 miljoen kijkers trekken. Op zijn clowneske gedrag is ook veel kritiek geweest. Het mooie is dat zijn filmpjes ook invloed hebben op ontwikkelingen in de game industrie. Zo zijn er bedrijven die hem nieuwe features laten uitproberen. Of bedrijven die speciaal iets voor hem ontwerpen, geïnspireerd op zijn video’s. Games die hij in zijn vlogs speelt, kunnen hoge verkoopcijfers verwachten. Indrukwekkend allemaal.

Eén van de verdienmodellen van de toekomst, die natuurlijk al lang begonnen is.

Met dank aan Michiel Berger.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.