Hoe gebruik je social media als muzikant?

Hoe gebruik je social media als muzikant? Kort geleden kreeg ik daar vragen over van mijn conservatoriumstudenten.

Social media zijn mainstream

Social media zijn niet meer nieuw. Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven.

Websites, apps, webapps, zoekmachines, communities, social music, social gaming, tv-en radio-programma’s. Social media zijn doorgedrongen tot alle andere communicatielagen, zoals traditionele media, massamedia en offline evenementen.

Overigens kunnen we ook wel een dagje zonder.

tim akkerman publiek show podium optreden social media muzikant foto (c) tom beek

Welke Social media zijn er?

Twitter, Facebook, Linkedin en Instagram worden inmiddels beschouwd als ‘traditionele’ social media.

YouTube, Spotify en SoundCloud beschouw ik ook als social media. Voor muzikanten zijn dat kanalen waar je niet meer omheen kunt.

Welke social media kies je als muzikant?

Dat kan alles zijn. Kies voor een medium omdat de mensen die je wilt bereiken, dáár zitten.

Als Facebook de plek is om met hen in gesprek te gaan, dan bouw je daar je publiek verder op.

Wees dus dáár waar jouw publiek is. En houd er rekening mee dat het verandert.

Speelt social streaming ook een rol hierin?

De ontwikkeling van social music (streaming) staat nog aan het begin. De veranderingen gaan snel.

Social media spelen hier een hele grote rol in, zo wordt het nieuws verspreid.

Hoe houd je het overzicht?

Met al die kanalen moet je zorgen dat je niet verzuipt.

De kunst is om te filteren. Daarom zijn er sites die aan curating doen. Die filteren voor jou.

Hoe trek je de aandacht?

Als je mensen wilt bereiken, heb je iets nodig waar ze zich in herkennen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Timing is ook belangrijk, dus inspringen op de actualiteit kan goed werken. Vooral op Twitter draait het erg om nieuws.

Gewoon proberen en je weg erin vinden. Zo vind je je eigen tone of voice.

social media muzikant saxofonist tekstschrijver fotografie consultant camera MIDI laptop koptelefoon foto (C) tom beek

Moet je op social media alles posten?

Zelf ben ik begonnen met Twitter uit interesse en liefde voor het medium.

Leuke mensen volgen en dat een beetje afkijken.

Het zijn allemaal mensen zoals jij.

Deel wat je zelf zou willen lezen.

Je hoeft geen professioneel tekstschrijver te worden. Maar als je iets schrijft, probeer je dan enigszins te verplaatsen in de lezer.

Hoe kom ik aan onderwerpen om te posten?

Kijk naar jezelf (of je groep) als een merk of een product. Vraag je dan af welke dingen leuk, interessant, entertaining, nieuwswaardig en onderscheidend zijn om daarover te vertellen.

Stel vragen. Hoe kun je ernaar kijken? Als je er niet uitkomt, vraag het aan je grootste fans. Die zien, horen en zeggen dingen waar je zelf nooit zou bedenken.

Zie de big picture, beschouw het als een groot verhaal, verdeel het vervolgens in stukjes en verdeel ze dan over de tijd. Dan is het voor anderen goed te begrijpen en te volgen.

Hoe meer samenhang er in je verhalen zit, hoe sterker het overkomt. Kijk bijvoorbeeld naar het succesverhaal van Caro Emerald. Een sterk concept.

Wat moet je wel en absoluut niet doen?

Net als sms’en, is social media niet overal voor geschikt.

Als het om gevoelsdingen gaat, ga langs of bel.

Geschreven woord komt soms keihard binnen.

Ook teveel borstklopperij zou ik vermijden.

Mensen bepalen zelf wel wat ze ergens van vinden. Post dus wat je zelf ook zou willen lezen.

Zelf heb ik er vooral veel plezier in om te posten, te delen en het gesprek aan te gaan. Ik maak me niet zo druk om doelgroepen en doelstellingen. Ik geniet van contact met (min of meer) gelijkgestemden.

Zorg dat je iets te vertellen hebt. En als je twijfelt: begin gewoon met luisteren.

Ik ga er vanuit dat mensen die mij volgen ongeveer hetzelfde interessant vinden als ik. Dus dat is mijn criterium. Met de mensen die mij niet volgen heb ik niets te maken. Daar is het ook niet voor bedoeld.

Authentiek zijn is het belangrijkst. Uiteindelijk gaat het erom of de ander zich erin herkent. Dus als je een keer twittert dat je een kamer zoekt, snapt iedereen dat. Maar dat zou ik niet elke maand doen.

Muziek als merk, muziek als product

Social media als muzikant begint bij: jezelf zien als merk, en je werk als producten van je merk. Zelfs als je sessiemuzikant bent.

Een merk is veel meer dan een product. Kijk naar Queen of David Bowie. Ze zijn meer dan de optelsom van hun oeuvre. De performer is ook de bron.

Wat gaat er in grote artiesten om wanneer ze een nieuwe plaat maken?

Een product is meestal prima te overzien en kun je in de markt zetten.

Een muzikant is eigenlijk iemand met verschillende producten. Die geven jou je gezicht.

Je bent niet je product, al kun je je er een tijdje heel sterk mee identificeren. Nike is niet één bepaalde sneaker.

Jezelf zien als een product kan even werken, maar als merk heb je meer aan een langere adem.

Justin Timberlake concert Gelredome Arnhem foto (c) Tom Beek

Hoe vaak moet je iets posten?

Teveel is natuurlijk niet goed. Waar ligt jouw eigen grens? Grote kans dat jouw publiek ook een grens heeft.

Zorg dat je iets te vertellen hebt of doe het niet.

Op Facebook is één post per dag al meer dan genoeg.

Op Twitter is het geen probleem om dingen te herhalen.

Wat is een online reputatie?

Ook al bepaal je zelf het artistieke gedeelte, uiteindelijk bepalen anderen jouw succes.

Ik ben een groot voorstander van zelfreflectie. Kijk af en toe in de spiegel.

Zorg dat je activiteiten kloppen met wie je bent en hoe je wilt overkomen.

Met dank aan Theo Ploeg.


Tom Beek is saxofonist, copywriter, WordPress expert, vormgever en fotograaf. Je vindt hem op Twitter en Instagram. Gek op jazz en koffie. Ruikt aan boeken.

1 reactie op “Hoe gebruik je social media als muzikant?”

Plaats een reactie