Hoe gebruik je social media als muzikant?

Door een conservatoriumstudent werd ik geïnterviewd over mijn visie op social media. Ik krijg er vaker vragen over, dus wellicht is dit voor meerdere mensen interessant. Hierbij mijn antwoorden.

WAAROM

Waarom is volgens jou social media zo belangrijk tegenwoordig?

Het is niet meer weg te denken uit het dagelijkse verkeer, zowel persoonlijk als zakelijk. Het is mainstream geworden. Overigens kan ik ook wel een dagje zonder.

WELKE MEDIA?

Wat voor soorten social media zijn belangrijk om te gebruiken als muzikant? Welke social media gebruik jij voornamelijk?

Van de ‘traditionele’ social media gebruik ik voornamelijk Twitter, Facebook, Linkedin en Instagram. In mindere mate Google Plus.

Een misvatting is dat het op social media allemaal ‘gebeurt’. In werkelijkheid zijn social media volledig ‘verweven’ in ons (digitale) leven: websites, apps, webapps, zoekmachines, communities, social music, social gaming, tv-en radio-programma’s. Social media zijn dus ook tot in andere communicatie-‘lagen’ doorgedrongen: traditionele media, massamedia, offline en crossmediaal.

Met zoveel informatie en kanalen tot je beschikking moet je zorgen dat je niet verzuipt.
Het belangrijkste criterium om voor een medium te kiezen is dat diegene die je wilt bereiken, daar zit. Wees daar waar jouw publiek op dat moment is.

Voor muzikanten zijn er kanalen waar je niet meer omheen kunt, zoals YouTube, Spotify en SoundCloud.

Internet heeft alles op zijn kop gezet. Denk bijvoorbeeld aan 22Tracks. De kracht van curating.

De ontwikkeling van social music (streaming) staat nog aan het begin. Maar de veranderingen gaan snel en hard, dus mis het niet. Social media spelen een grote rol in de nieuwe ontwikkelingen, want zo wordt het nieuws verspreid. De kunst is om te filteren.

SoundCloud is een audio-tool die ik graag gebruik, omdat het ultiem deelbaar is. Het werkt vlekkeloos op alle telefoons en computers.

Voor mezelf speelt ook mee dat ik er veel plezier in heb om te posten, te delen en het gesprek aan te gaan. ik maak mij niet zo druk om doelgroepen en doelstellingen. Ik geniet van contact met leuke mensen.

EFFECTIEF?

Wat heb je nodig om effectief social media te gebruiken?

Niets. Maar zorg wel dat je iets te vertellen hebt. En als je wat wilt: begin met luisteren.

Hoe kan ik als artiest zo efficiënt mogelijk van social media gebruik maken?

Gewoon proberen en je weg erin vinden. Zo vind je je eigen tone of voice. Ik ben begonnen met leuke mensen te volgen en dat een beetje af te kijken. Deel wat je zelf zou willen lezen.

Vraag: zijn er bepaalde tactieken om veel mensen te bereiken met behulp van social media? Zo ja, welke tactieken gebruik jij?

Die tactieken ken ik niet.

Als je veel mensen wilt bereiken, heb je iets nodig waar veel mensen zich in herkennen. Zo ingewikkeld is dat niet. Maar goede ideeën zijn nog steeds zeldzaam.

Timing is ook belangrijk, dus inspringen op de actualiteit kan goed werken. Vooral op Twitter draait het erg om nieuws.

WEL / NIET DOEN

Wat moet je absoluut doen bij het gebruik van social media?

Jezelf zijn. Je gezond verstand gebruiken. Je verplaatsen in de lezer.

Wat moet je absoluut niet doen bij het gebruik van social media als muzikant, dus de echte DONT’S?

Hou er rekening mee dat het geschreven woord soms keihard binnenkomt. Social media is niet overal voor geschikt, zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor sms’en. Meer algemeen zou ik niet teveel aan borstklopperij doen. Mensen bepalen zelf wel wat ze ergens van vinden. Ook hier geldt: schrijf wat je zelf zou willen lezen.

VERTELLEN

Waar schrijf en post je over als je online communiceert via social media, wat voor onderwerpen behandel je?

Zie jezelf (of je groep) als een merk of een product. Vraag je dan af welke dingen interessant, entertaining, nieuwswaardig en onderscheidend zijn om over je merk te vertellen. Zie het als een verhaal, maak er stukjes van en verdeel het dan over de tijd. Dan is het vaak prima te consumeren. Hoe meer samenhang er in je verhalen zit, hoe sterker het overkomt. Kijk bijvoorbeeld naar het succesverhaal van Caro Emerald.

Een product is meestal prima te overzien en kun je in de markt zetten. Maar je identiteit als muzikant, dat is een ander verhaal. Een muzikant is eigenlijk iemand met verschillende producten. Die geven jou je gezicht.

Er is verschil tussen het merk Nike en één bepaalde sneaker. Jezelf zien als een product kan goed werken op de korte termijn, maar een merk heeft een langere adem.

De waarde van wat je vertelt hangt ook af van de positie waarin je jezelf plaatst. Zelf hou ik ervan vragen te stellen aan iedereen die ik interessant vind. Daar blog ik over. Maar de hoofdmoot blijft muziek. Muziek die ik mooi vind, die me inspireert, die ik bestudeer, die ik zelf maak.

DOELGROEP

Moet ik mij bij het gebruik van social media beperken tot een doelgroep of is het juist goed om het algemeen te houden?

Ik ga er vanuit dat mensen die mij volgen ongeveer hetzelfde interessant vinden als ik. Dus dat is mijn criterium. Met de mensen die mij niet volgen heb ik niets te maken. Daar is het ook niet voor bedoeld.

ENGELS?

Maakt het uit wat voor taal je gebruikt, bijvoorbeeld Engels of Nederlands?

Ik hou zelf erg van de Nederlandse taal, maar ik gebruik ook wel eens Engels. Dat bevalt me beter dan alles maar in een soort steenkolenengels te gieten, terwijl ik weet dat 98% van mijn ‘lezers’ Nederlands spreekt.

PERSOONLIJK

Hoe persoonlijk kan je het maken? Wat zijn je ervaringen hierbij? Wat is het gevolg hiervan?

Authentiek zijn is het belangrijkst. Uiteindelijk gaat het erom of de ander zich erin herkent. Dus als je een keer twittert dat je een kamer zoekt, snapt iedereen dat. Maar dat zou ik niet elke maand doen.

HOE VAAK

Hoe frequent moet je gebruik maken van social media? Heeft de frequentie aantal gevolgen?

Inmiddels is het gebruik van Internet, mail, whatsapp en social media zo ‘gemeengoed’ geworden, dat het altijd en overal kan.

Teveel is natuurlijk niet goed en je moet zelf aanvoelen waar jouw grens legt. Dat geldt niet alleen voor wat je van een ander leest. Maar ook voor schrijven.

Zorg dat je iets te vertellen hebt of doe het niet. Maar neem jezelf ook weer niet te serieus. Op Twitter werkt de frequentie weer anders dan met Facebook, waar één post per dag meestal meer dan genoeg is. Een manier om dat op Twitter te omzeilen is om dingen te herhalen.

In een muziekgroep is het wel handig om de taken een beetje te verdelen. De één schrijft nu eenmaal wat makkelijker dan de ander.

REPUTATIE

Hoe houd je je online reputatie in stand?

Dat kunnen anderen het beste bepalen. Ik ben een groot voorstander van zelfreflectie. Kijk af en toe in de spiegel. Zorg dat je activiteiten kloppen met wie je bent en hoe je wilt overkomen.

Met dank aan Theo Ploeg.

1 reactie op “Hoe gebruik je social media als muzikant?”

Plaats een reactie