De genadeloze baspartij van Adam Blackstone

De baspartij van Adam Blackstone op Fell in love with a boy van Joss Stone is er één om in te lijsten. Om steeds weer op te zetten en naar uit te kijken. Wat is er zo bijzonder aan?

JOSS STONE

Fell in love with a boy was de eerste single van het veelgeprezen debuutalbum The Soul Sessions (2003) van Joss Stone. De geweldige Britse zangeres was hier pas zestien. Wat een statement, wat een plaat. En vooral: wat een heerlijke, ontspannen soulmuziek zonder gedoe en tierelantijnen.

Het album werd geproduceerd door de legendarische zangeres Betty Wright en heeft een opmerkelijk concept. Er staan namelijk covers op, allemaal liedjes uit de jaren zeventig en allemaal nummers uit een geheel ander genre.

Fell in love with a boy is daarop een uitzondering.

COVER

Het origineel komt uit 2001 van The White Stripes en werd geboren als Fell in love with a girl.

De begeleidingsband van Joss Stone maakt in dit nummer plaats voor The Roots. Wie daar nú in spelen? Dat weet je nooit, want alleen Questlove en Black Thought hadden afgelopen jaren een basisplaats.

Deze remake heeft zowel lichtheid als mystiek en is gebouwd op een hook, een combinatie van de zang-riff (ah-ah-ah) en de baslijn. Het heeft precies één akkoord teveel om het funk te noemen. Toch lijkt het daar het meeste op.

Hoe kom je erop. Dat had ik in het origineel van The White Stripes niet zo een-twee-drie gehoord. Het contrast met de versie van Joss Stone had in elk geval niet groter kunnen zijn. Heel knap gedaan. En origineel.

Wat is een remake?

Een remake is een nieuwe versie van een bestaand nummer.

Wat is het verschil tussen een remake en een bewerking?

Bij een remake blijft het originele werk intact. Bij een bewerking wordt het originele werk veranderd, in de tekst of muziek.

ADAM BLACKSTONE

Bassist Adam Blackstone stapt in met zijn Fender Deluxe en speelt op deze heerlijke, rijdende trein mee alsof hij er altijd al bij was.

Blackstone is één van de wonderkinderen van de R&B. Hij bespeelt meerdere instrumenten, maar is de koning van de bas. Hij ontwikkelde zich tot muzikaal leider en rechterhand van grootheden als Justin Timberlake, Pharrell, Jay-Z en Jill Scott.

Ik ben gek op bas. Zo belangrijk. Je kunt er niet omheen. En Adam Blackstone speelt helemaal in the pocket.

Hij benadert Feel in love with a boy niet als een laffe studioklus. Hij laat het heerlijk stuiteren. Houdt niet in, vertraagt niet, versnelt niet. Nee, alles precies op tijd. Helemaal erin. Precies zoals het moet zijn. And then some. Spelen met boter en suiker, noem ik het.

bass basgitaar vier snare foto (c) tom beek

BASPARTIJ

Het is zijn energie die uit de noten spreekt. Noem het geloof, noem het levensvreugde. Er zit zóveel leven in die baspartij. Adam Blackstone heeft de sound, de time, de presence, het overzicht, maar ook vrijheid. Hij speelt het liedje, maar speelt playful. Hij dolt er een beetje mee. Maar ook weer niet teveel. Zoiets moet je aanvoelen.

Hoogtepunt is natuurlijk rond 1’35”, wanneer Adam het F7 akkoord alle hoeken van de kamer laat zien, zonder ook maar één keer de groove te verliezen. Groots.

Er zijn overigens twee versies. Eentje met effect (die hoor je ook in de video) en eentje met veel minder effect (staat op de plaat).

Geniaal. Het enige wat je kunt doen, is herhalen, herhalen.

Credits

Joss Stone – lead vocals
Betty Wright, Angie Stone – background vocals
Adam Blackstone – bass
Ahmir “Questlove” Thompson – drums
Kirk Douglas – guitar
James Poyser – keyboards
Kamal – keyboards

1 reactie op “De genadeloze baspartij van Adam Blackstone”

Plaats een reactie