Componeren volgens Bob Brookmeyer

Toen Bob Brookmeyer op 81-jarige leeftijd overleed, werd pas duidelijk wat een voorbeeldige carriere deze unieke en legendarische muzikant heeft gehad.

In de jaren vijftig introduceerde hij zichzelf in de jazz met uitmuntend spel op de valve trombone (ventiel trombone). Bijvoorbeeld in de bands van Gerry Mulligan en Jimmy Giuffre, en later met Clark Terry en Stan Getz. Ook zijn talent als pianist bleef niet onopgemerkt: in 1959 maakte hij zelfs een duoplaat met de grote Bill Evans, samen aan de vleugel.

Vooral zijn duetten met Jim Hall vind ik geweldig.

SCHRIJVEN

Maar nog sterker onderscheidde Brookmeyer zich misschien wel als componist en arrangeur. Hij arrangeerde voor Ray Charles en schreef — na zijn verhuizing naar Los Angeles eind jaren zestig — voor een eindeloze hoeveelheid films en tv-programma’s. De studiowereld bood hem meer zekerheid dan een bestaan als rondreizend musicus.

In de jazzwereld liet hij gelukkig nog veel van zich horen als arrangeur, onder ander voor Mulligan’s Concert Jazz Band en voor de Thad Jones – Mel Lewis Jazz Orchestra, waar hij in 1978 muzikaal leider werd en zich meteen weer in New York vestigde, toen Thad Jones naar Denemarken verhuisde. Toen later Mel Lewis overleed, ging het orkest verder onder de naam Vanguard Jazz Ochestra – die zijn naam ontleent aan de wekelijkse optredens (elke maandag) in de Village Vanguard.

Met nadrukkelijke verwijzingen naar de klankkleuren en de ‘taal’ van Basie en Ellington, had Brookmeyer’s werk zich tot een geheel eigen signatuur ontwikkeld, waarin ook veel elementen uit de contemporary klassieke muziek werden verwerkt. Later erkende dat hij daarin wel eens doorsloeg. “For a while I was more Boulez than Basie“, zei hij tegen de New York Times.

EDUCATOR

Brookmeyer was ook een begenadigd jazz educator. In Nederland speelde hij in de jaren tachtig een belangrijke rol in het opzetten van de jazzopleidingen aan de conservatoria, met name in Rotterdam. Hij gaf ook les aan het New England Conservatory of Music, waar Maria Schneider één van zijn studenten was. Zij spreekt lovend over hem:

“There was something about being around Bob that immediately increased the expectations I had for myself. The kinds of questions he would pose to me challenged the traditional musical boundaries that I’d automatically confined and resigned myself to. He opened my world.” — Maria Schneider

DOCU

In de 45 minuten durende documentaire A Suite for Three krijgen we een aardig inkijkje in de wereld van hem als componist en arrangeur. Brookmeyer en de bandleden geven interessante toelichtingen op de muziek en de keuzes die worden gemaakt.

Zijn compositieopdracht was nog niet helemaal af toen Brookmeyer in 2011 overleed. De suite is verschenen op het album ‘Over Time‘ de Vanguard Jazz Ochestra, met Dick Oatts (alt), Rich Perry (tenor) en Scott Wendholt (flugelhorn) als solisten. Een prachtige documentaire van een zeer bijzonder muzikant.

[arve url=”https://youtu.be/e52y4zUOs2A”]

3 gedachten over “Componeren volgens Bob Brookmeyer”

  1. Mooi hulde! Twee van de saxofonisten, Dick Oats en Gary Smulyan, speelden enige tijd geleden mee met het Jazz Orchestra of The Concertgebouw (en zat jij daar niet bij in de sax-sectie?). Tevens heeft Bob Brookmeyer natuurlijk ook met ‘ons eigen’ Metropole Orkest gewerkt: https://m.youtube.com/watch?v=l6evDZOUsDI

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.