Brad Mehldau: ‘Ik wil elke noot voelen die ik speel’

Op YouTube vond ik een mooie documentaire uit 1999 van Brad Mehldau in een zeer interessante fase van zijn leven en werk.

Pianist Brad Mehldau kan worden beschouwd als één van de allergrootste en meest succesvolle jazztalenten van de afgelopen vijftien jaar.

Aan het begin van zijn carriere begin jaren ’90 speelt hij als sideman in het kwartet van Joshua Redman. Vanaf 1996 wijdt hij zich voornamelijk aan het trio spelen. Samen met drummer Jorge Rossy (later vervangen door Jeff Ballard) en bassist Larry Grenadier brengt hij de toonaangevende serie The Art of the Trio uit. Hiermee wordt hij één van de boegbeelden van zijn generatie.

Na dit intensieve tijdperk neemt Brad Mehldau een break. In Berlijn focust hij zich op solo piano. Op deze plek speelt de eerste helft van de documentaire zich af. Mehldau vertelt openhartig over timing, eruit vliegen, je herstellen, melodie en harmonie, Schubert, Ellington en Coltrane. En passant zien we hem componeren. Zijn Nederlandse vrouw Fleurine is ook duidelijk in beeld. De periode in Berlijn leidt uiteindelijk tot het album Elegiac Cycle (1999). Daarin heeft hij als speler en componist alle invloeden verzameld, verwerkt en gesmeed tot een indrukwekkende en zeer bijzondere solo plaat.

Later in de documentaire komt hij terug in New York, waar hij zich zichtbaar weer thuisvoelt. Hij pakt de draad op met zijn trio, met opnamen van onder andere The Village Vanguard. Unieke beelden van een briljant en baanbrekend musicus.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

Plaats een reactie