Biografie

Met zijn persoonlijke, gedreven geluid en zijn krachtige, lyrische speelstijl die genres overstijgt, schittert saxofonist Tom Beek als begeleider en solist al 25 jaar in de eredivisie van de Nederlandse pop-, theater-, jazz- en studiowereld.

Als sideman maakte hij naam bij Michiel Borstlap, Karin Bloemen, Sven Hammond Soul, Rob Madna, Trijntje Oosterhuis, Kasper van Kooten, Mike Boddé en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

Nadat hij met een 9,5 afstudeerde aan het Hilversums (Amsterdams) Conservatorium, trad hij op met internationale artiesten zoals Dizzy Gillespie, Pat Metheny, Randy Brecker, Gino Vannelli, Tom Harrell en Joe Lovano.

Hij reist de hele wereld over, maakt(e) deel uit van tientallen succesvolle groepen en speelt sinds 1994 vrijwel elk jaar op North Sea Jazz. In eigen beheer maakte hij zes albums onder eigen naam: White and Blue (2005), Live under the Sun (2007), Big Time (2009), Bliss (2012) en Conversations (2018) en de EP Forever and a day (2018) en een aantal losse producties

In het seizoen 2024/2025 is hij betrokken bij onder andere de volgende live- en studioprojecten en artiesten: Mike Boddé, Fay Claassen, The Royal Dutch Scam, Lo van Gorp, Jan van Duikeren ‘Fingerprint’, Harald Walkate’s ‘New York Second’, Lizzy Ossevoort.

Persfoto’s

–> Download hier persfoto’s <–
Naamsvermelding verplicht: fotograaf Maurice Haak en Jenny Audring

Hieronder vind je mijn biografie in mijn eigen woorden.

Beginjaren: Leiden

De liefde voor muziek maken begint op de middelbare school. Op het Stedelijk Gymnasium wordt veel gedaan aan muziek en theater. Binnen de kortste keren ben ik op het podium te vinden. In de brugklas begin ik met drummen in een paar schoolbandjes, maar stap al snel over naar de saxofoon. Mijn debuut maak ik in de schoolmusical ‘Het Vriendje’ waar ik de ‘St. Louis Blues’ speel in de Leidse Schouwburg. Ook op het Agnes College, mijn tweede middelbare school, wordt muziek erg gestimuleerd en bijna maandelijks zijn er uitvoeringen. Mijn leraar Huub de Vriend is de enthousiaste aanjager en het is één van de eerste scholen in Nederland waar je muziek kunt kiezen in je eindexamenpakket. Wat ik natuurlijk doe.

Voor een muzikant is Leiden een fantastische plek om op te groeien. In jazzcafé The Duke spelen dagelijks de beste muzikanten van het land. In deze levendige jazzscene kom ik eind jaren tachtig in contact met muzikale vrienden en geestverwanten zoals Martijn van Iterson, Karel Boehlee, Toon Roos, Peter Tiehuis, Arto Boyadjian en Lodewijk van Gorp.

Conservatorium

Tijdens mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (bij John Ruocco en Leo van Oostrom) ontwikkel ik me verder. Ik treed dan al regelmatig op en doe waardevolle contacten op. Toch kan ik er niet aarden. In 1992 maak ik de overstap naar Hilversum, waar ik veel inspiratie vind in mijn leraar Ferdinand Povel en mijn mentor Rob Madna. Namens het conservatorium treed ik onder andere op in de VS  (Boston, Miami en New York) en in het radioprogramma TROS Sesjun. Ik voel me thuis in een breed scala aan muziekstijlen, zoals jazz, pop, wereldmuziek en kleinkunst. Na mijn studie ben ik klaar voor de volgende stap: zoveel mogelijk ervaring opdoen en aan het werk!

Ontwikkelen

Naast de vele optredens als freelancer en met eigen bandjes leg ik me ook toe op studiowerk. In mijn homestudio leer ik mezelf werken met synthesizers en computers, met video werken, componeren, arrangeren (voor blazersecties), programmeren, sound design, mixing/mastering en produceren. Naast het spelen ‘in opdracht’ blijf ik voor mezelf fanatiek jazz studeren en nummers schrijven. Ik speel zoveel ik kan. Als het even kan sta ik tot in de kleine uurtjes te jammen in een jazzcafé. Ik voel de drang om te blijven ontwikkelen.

In de loop der jaren mocht ik de volgende eervolle vaantjes toevoegen aan mijn prijzenkast:

1994: VPRO Jazzprijs/Middelsee Jazz Treffen, Nemesis Quartet
1994: Heineken Crossover Award, All the King’s Men
1995: NCRV’S Popslag, All the King’s Men
2004: finale Deloitte Jazz Award
2005: finale Dutch Jazz Competition
2005: ‘Beste Compositie’ Dutch Jazz Competition
2010: Singer Laren Award

Zelf doen

Wanneer in 1996 het platenlabel Challenge Records interesse toont, blijk ik nog niet klaar te zijn voor een eigen album. Wel maak ik een album met mijn groep Nemesis Quartet. Wanneer ik er in 2004 wél klaar voor ben en mijn contacten weer aanhaal, raak ik gefrustreerd. Labels blijken niet transparant, en als ik moet investeren dan doe ik liever alles zelf. In september 2005 richt ik zelf een platenlabel op en breng mijn eerste eigen album uit: White and Blue.

Ik blijk één van de eerste musici te zijn die dit allemaal zelf managet: muziek bedenken en produceren, het hele productieproces en de promotie. Het levert goede publiciteit op en ik verkoop enkele duizenden cd’s. In de jaren erna volgen Live Under the Sun (2007), Big Time (2009) en Bliss (2012). De rol die het Internet hierin speelt, wordt steeds groter. Mijn nieuwsbrief wordt in muzikantenkringen gewaardeerd en ik word vaak uitgenodigd om te spreken over mijn visie op ondernemen en internet.

Schrijven

Als ik in april 2002 een ingeklapte long krijg, lijkt het erop dat mijn toekomst als saxofonist aan een zijden draadje hangt. Ik besluit meteen het schrijven op te pakken, mijn tweede grote passie, en daar mijn beroep van te maken. Al snel blijkt dat het met mijn long heel goed gaat en na een maand of drie kan ik weer voluit spelen. Van het schrijven heb ik dan ook de smaak te pakken, dus gedurende een aantal jaar combineer ik muziek maken met opdrachten als freelance tekstschrijver.

In 2006 begin ik te schrijven in Jazz Magazine (voorheen Jazz Nu, later Jazzism) waarin ik jonge musici interview.

Door mijn eigen label, het schrijven en het ‘zelf doen’, wordt ik ook steeds vaker gevraagd voor allerlei neven- en advieswerkzaamheden zoals coaching, vormgeving, webdesign, digitale fotografie, video en allerlei ondersteunende digitale tools.

Als Bert Vuijsje en Coen de Jonge in 2021 richting de tachtig gaan, gaan ze op zoek naar een nieuwe hoofdredactie van het blad Jazz Bulletin. Die vinden ze: sinds 2021 wordt het blad geleid door Jeroen de Valk (hoofdredacteur) en mijzelf (eindredacteur).

C’est le Tom qui fait la musique

In november 2010 organiseer ik de eerste C’est le Tom qui fait la musique. In het Amsterdamse Comedy theater speel ik twee wisselende sets en organiseer ik alles zelf, tot en met de glazen prosecco. Een groot succes, al moet ik er nog wel geld op toeleggen. De bedoeling is regelmatig concerten te organiseren op verschillende locaties, met steeds wisselende thema’s en gasten en een unieke, warme sfeer. Een onafhankelijk, eigen platform voor eigen muziek voor eigen publiek. In september 2012 volgt de tweede, een duoconcert met Mike Boddé in een Hilversumse kerk.

Het concert in de kerk leidt al gauw tot het vierde album. In nog geen maand is Bliss een feit. Samen met producer Udo Pannekeet en Mike Boddé vond ik een mix van eigen composities, improvisaties en melodieën die door de jaren heen zijn blijven ‘hangen’. Ik voel me kwetsbaar en sterk tegelijk. Een mooi vertrekpunt voor de muziek waar ik zelf zoveel van houd.

Steely Dan

Rond 2014 krijgen de plannen van zanger Lo van Gorp steeds meer gestalte om een band op te richten die het repertoire van Steely Dan speelt. Samen met zijn muzikale geesteverwanten en Steely Dan-fans bij uitstek Eric van de Bovenkamp, Mark Stoop, Boudewijn Lucas en mijzelf worden plannen gesmeed. Dat leidt tot ‘Gaucho’ en later de bandnaam ‘The Royal Dutch Scam’, met Arjan Muusz als tweede tenor en achtergrondzangeressen Simone Pormes, Dedre Twiss en Debbie Helaha. Gitarist is eerst nog Thomas Bekhuis en later Erik Rutjes. Samen met de onmisbare geluidsman Lex Amrein, manager Masja Schimscheimer en impresariaat Senf komen er na 2018 steeds meer theaterconcerten. Ook Mike Boddé schuift daarbij regelmatig aan, die mooi kan vertellen over de teksten van Fagen en Becker en natuurlijk meespeelt op piano.

Vanaf 2022 gaat The Royal Dutch Scam ook ‘vreemd’ met een eerbetoon aan de zanger en liedjesschrijver van The Police die zo’n prachtige solo-carriere maakte: Lo Sings Sting.

2024

Live- en studioprojecten en artiesten waar ik in 2024 bij betrokken ben: Mike Boddé, Royal Dutch Scam, Lo van Gorp, Jan van Duikeren, Harald Walkate, Lizzy Ossevoort en Fay Claassen.