Waarom Benjamin Herman de meest succesvolle jazzmusicus is

Saxofonist Benjamin Herman is misschien wel de meest succesvolle Nederlandse jazzmusicus aller tijden. Waarom ik dat terecht vind?

Het talent druipt eraf

Herman’s timing is ijzersterk en kraakhelder. Zijn dikke, expressieve sound is uit duizenden te herkennen en hij speelt prachtig in de akkoorden. Geen bullshit.

Vraag het aan zijn leraren en aan zijn medemuzikanten: Ben kiest nooit de gemakkelijkste weg en werkt elke dag keihard aan zijn chops.

Hij heeft alles. Talent, charme, vuur, ballen.

Hij slaat bruggen

Benjamin verbindt. Als geen ander slaat hij een brug tussen de oude, de huidige en de nieuwe garde. Hij kent zijn klassiekers en speelt net zo graag Louis Armstrong als Mischa Mengelberg.

Met zijn fabelachtige spel weet hij moeiteloos door te dringen tot de ziel van de muziek.

De ene dag op het podium tussen de bebopkoningen met Rein de Graaff, de andere dag muiten met Han Bennink, de dag erna op een festival met Moke.

Iedereen speelt graag met de keetschoppende altist, die terloops een trend zette met zijn prachtige pakken.

Royaal en aanstekelijk

Hij geeft het publiek het beste van zichzelf. In de loop der jaren heeft hij zich ontwikkeld van een überkritisch, wat verlegen talent tot een innemende performer die over de hele wereld het dak eraf blaast.

Benjamin heeft een geweldig team om zich heen. Met mensen die net zo hard werken als hijzelf en buitengewoon loyaal zijn naar hem.

Legendarisch waren de maandagavonden van The New Cool Collective in 1994 in de Meander. De ontwapenende sfeer van toen heeft hij nog steeds om zich heen.

Hij deelt royaal; zijn aanstekelijke succes is goed voor iedereen. Goed voor de muziek, goed voor jong talent en vooral voor het publiek.

Jazzmuziek is niet alleen voor de intellectuelen, muziek is van iedereen.

Perspectief

Benjamin heeft lef. Hij neemt geen genoegen met eerder behaalde successen en zoekt altijd nieuwe wegen, verrassende combinaties en interessante perspectieven. Hij investeert in eigen platen en projecten. Hij heeft een neus voor jong talent.

Een album met Remco Campert, filmmuziek, een eerbetoon aan Jaki Byard of Driekusman Total Loss, hij doet het allemaal zoals alleen hij dat kan.

Louter bewondering en respect voor deze buitengewoon productieve, en vooral magistraal spelende Nederlandse saxofonist.

Zijn meest recente album Deal is ook weer wonderschoon. Check het hier. En geniet van deze man. Nog heel lang.

tom beek (c) hans reitzema

Tom Beek, saxofonist, tekstschrijver, webdesigner en fotograaf. Onregelmatig op Twitter en Instagram. Eindredacteur Jazz Bulletin. Nerd/helpdesk/detective. Gek op jazz, koffie en camera's. Ruikt aan boeken.

4 gedachten over “Waarom Benjamin Herman de meest succesvolle jazzmusicus is”

Plaats een reactie